Forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Traditionele Hindoestaanse Feestdagen..

+5
Arya
$H@KTI
Kusum
rani_1983
Misz S
9 plaatsers

Ga naar beneden

Traditionele Hindoestaanse Feestdagen.. Empty Traditionele Hindoestaanse Feestdagen..

Bericht van Misz S za jul 26, 2008 4:45 pm

Welke traditionele hindoestaanse feestdagen vier jij thuis..en hoe vier je het dan??..
Vier je uberhaupt traditionele hindoestaanse feestdagen??..Zo niet..waarom niet??
Misz S
Misz S

Vrouw
Aantal berichten : 589
Leeftijd : 38
Location : Rotterdam
Points : 246
Registration date : 15-12-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Traditionele Hindoestaanse Feestdagen.. Empty Re: Traditionele Hindoestaanse Feestdagen..

Bericht van rani_1983 zo jul 27, 2008 10:03 pm

alleen divali
rani_1983
rani_1983

Vrouw
Aantal berichten : 1656
Leeftijd : 40
Location : utrecht
Points : 5742
Registration date : 17-09-07

http://www.modrani.hyves.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Traditionele Hindoestaanse Feestdagen.. Empty Re: Traditionele Hindoestaanse Feestdagen..

Bericht van Kusum zo jul 27, 2008 10:23 pm

Hmm zo te zien denk ik dat ik bijna met alles gewoon mee doet,
zeg maar het Shivaratri, Divali, Navratan en de verjaardagen van de Goden en zo
Kusum
Kusum

Vrouw
Aantal berichten : 2433
Leeftijd : 50
Location : Den Haag
Points : 150
Registration date : 15-09-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Traditionele Hindoestaanse Feestdagen.. Empty Re: Traditionele Hindoestaanse Feestdagen..

Bericht van $H@KTI di jul 29, 2008 10:33 pm

Divali=tere ere van Lakshmi Mata,Lichtjes avond
Krishna Janam Astmi=ter ere van Lord Krishna
Holi Paguwa=Begin van de lente,nieuwe levenscyclus


Laatst aangepast door $H@KTI op do jul 31, 2008 11:50 pm; in totaal 2 keer bewerkt
$H@KTI
$H@KTI

Man
Aantal berichten : 1034
Leeftijd : 39
Location : tussen hemel en aarde
Points : 167
Registration date : 07-10-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Traditionele Hindoestaanse Feestdagen.. Empty Re: Traditionele Hindoestaanse Feestdagen..

Bericht van Arya wo jul 30, 2008 3:05 am

wat zijn dit voor feestdagen en waarom vier je het.
Arya
Arya

Man
Aantal berichten : 563
Leeftijd : 55
Location : den haag
Points : 0
Registration date : 24-10-07

http://aryasamaj.forumwise.com/

Terug naar boven Ga naar beneden

Traditionele Hindoestaanse Feestdagen.. Empty Re: Traditionele Hindoestaanse Feestdagen..

Bericht van Sima wo jul 30, 2008 6:11 am

Maha Shivratri en Diwali. Mijn moeder is streng gelovig en dan kom je er zelf niet onderuit. Bovendien is het me met de paplepel ingegoten om met deze feestdagen mee te doen. Voor mij is het een way of life...

Sima

Vrouw
Aantal berichten : 355
Leeftijd : 115
Location : Nowhere
Points : 0
Registration date : 18-07-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Traditionele Hindoestaanse Feestdagen.. Empty Re: Traditionele Hindoestaanse Feestdagen..

Bericht van Parvati wo aug 13, 2008 9:54 pm

Kusum schreef:Hmm zo te zien denk ik dat ik bijna met alles gewoon mee doet,
zeg maar het Shivaratri, Divali, Navratan en de verjaardagen van de Goden en zo

Zo te zien denk je dat......


En weet je ook wat die feestdagen allemaal inhouden?


Arya schreef:wat zijn dit voor feestdagen en waarom vier je het.
Goeie vraag!
Parvati
Parvati

Vrouw
Aantal berichten : 131
Leeftijd : 65
Location : Shristhi
Points : 0
Registration date : 24-05-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Traditionele Hindoestaanse Feestdagen.. Empty Re: Traditionele Hindoestaanse Feestdagen..

Bericht van Kusum wo aug 13, 2008 10:02 pm

Parvati schreef:
Kusum schreef:Hmm zo te zien denk ik dat ik bijna met alles gewoon mee doet,
zeg maar het Shivaratri, Divali, Navratan en de verjaardagen van de Goden en zo

Zo te zien denk je dat......


En weet je ook wat die feestdagen allemaal inhouden?


Arya schreef:wat zijn dit voor feestdagen en waarom vier je het.
Goeie vraag!

Parvatie vier jij ze ook?
En waarom vier je wel en waarom niet?
Kusum
Kusum

Vrouw
Aantal berichten : 2433
Leeftijd : 50
Location : Den Haag
Points : 150
Registration date : 15-09-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Traditionele Hindoestaanse Feestdagen.. Empty Re: Traditionele Hindoestaanse Feestdagen..

Bericht van Parvati wo aug 13, 2008 10:06 pm

Is dat het antwoord op mijn vraag?
Parvati
Parvati

Vrouw
Aantal berichten : 131
Leeftijd : 65
Location : Shristhi
Points : 0
Registration date : 24-05-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Traditionele Hindoestaanse Feestdagen.. Empty Re: Traditionele Hindoestaanse Feestdagen..

Bericht van Kusum wo aug 13, 2008 10:11 pm

Parvati schreef:Is dat het antwoord op mijn vraag?
Nee dat is geen antwoord, maar een vraag
En de feestagen die wel in kalender staan doe ik met alles mee
dus wat ik niet weeet doe ik niet mee, daarom zei ik "ik denk"
Kusum
Kusum

Vrouw
Aantal berichten : 2433
Leeftijd : 50
Location : Den Haag
Points : 150
Registration date : 15-09-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Traditionele Hindoestaanse Feestdagen.. Empty Re: Traditionele Hindoestaanse Feestdagen..

Bericht van Parvati wo aug 13, 2008 10:19 pm

Kusum schreef:
Parvati schreef:Is dat het antwoord op mijn vraag?
Nee dat is geen antwoord, maar een vraag
En de feestagen die wel in kalender staan doe ik met alles mee
dus wat ik niet weeet doe ik niet mee, daarom zei ik "ik denk"
Vanuit echte interesse, en dat meen ik serieus, vraag ik mij af of mensen wel weten wat de feestdagen inhouden. Of vieren ze het omdat het zeg maar op de kalender staat of dat de ouders het vieren.

Zo te zien is mijn vraag vervelend over gekomen. Kennelijk toch niet een forum voor mij dit, waar je geen vragen kan stellen zonder verkeerd opgevat te worden. Toedels!

Oh ja even terugkomend op je vraag.
Ik vier alleen Diwali en Paghuwa. Voor mij is Diwali een feest van bezinning en spiritualiteit. Paghuwa is een prachtige kleurrijke feest en wederom met een spirituele visie. de kleuren maken ons een, we zijn blij en vrolijk.
Parvati
Parvati

Vrouw
Aantal berichten : 131
Leeftijd : 65
Location : Shristhi
Points : 0
Registration date : 24-05-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Traditionele Hindoestaanse Feestdagen.. Empty Re: Traditionele Hindoestaanse Feestdagen..

Bericht van Kusum wo aug 13, 2008 10:26 pm

Parvati schreef:
Kusum schreef:
Parvati schreef:Is dat het antwoord op mijn vraag?
Nee dat is geen antwoord, maar een vraag
En de feestagen die wel in kalender staan doe ik met alles mee
dus wat ik niet weeet doe ik niet mee, daarom zei ik "ik denk"
Vanuit echte interesse, en dat meen ik serieus, vraag ik mij af of mensen wel weten wat de feestdagen inhouden. Of vieren ze het omdat het zeg maar op de kalender staat of dat de ouders het vieren.

Zo te zien is mijn vraag vervelend over gekomen. Kennelijk toch niet een forum voor mij dit, waar je geen vragen kan stellen zonder verkeerd opgevat te worden. Toedels!

Oh ja even terugkomend op je vraag.
Ik vier alleen Diwali en Paghuwa. Voor mij is Diwali een feest van bezinning en spiritualiteit. Paghuwa is een prachtige kleurrijke feest en wederom met een spirituele visie. de kleuren maken ons een, we zijn blij en vrolijk.

Is tog mooi dat je Divali en Phagwa viert Smile
Kusum
Kusum

Vrouw
Aantal berichten : 2433
Leeftijd : 50
Location : Den Haag
Points : 150
Registration date : 15-09-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Traditionele Hindoestaanse Feestdagen.. Empty Re: Traditionele Hindoestaanse Feestdagen..

Bericht van Madhavi di jul 13, 2010 5:54 pm

Ik heb een tijdje geleden op internet gezocht omdat ik ook n iet precies wist wat het inhield allemaal
vandaar dat ik deze stukje hierbij plaats voor jullie en hoop dat jullie het ook eraan wat hebben en meer over te weten komen.


Shiv Raatri
Traditionele Hindoestaanse Feestdagen.. Shiva_family
Maha Shivaratri wordt door heel het land gevierd en het is bijzonder bekend in Uttar Pradesh. Maha Shivaratri valt in op de 13e (of 14e) dag van de duistere helft van Phalgun (februari- Maart). De naam betekend De Nacht van Shiva. De feesten vinden voornamelijk in de avond plaats. Het is een feest gezien in het geloof in God Shiva. Op deze dag zou Shiva met Parvati zijn getrouwd.

Met dit feest wordt Shiva de vernietiger herdacht. Op deze nacht danste Hij de Tandav. Shiva (is een van de Hindu Drie Eenheid) welk bestaat uit Brahma, de maker, Vishnu de beheerder en Mahesh, de vernietiger en schepper van het leven. Shiva is ook bekend onder meerdere namen: Shankar, Mahesh, Bholenath, Neelakanth, Shambu, Kailashweshwar, Umanath, Nataraj en meer. Niet veel mensen zien Shiva als Paramatman, Brahman, De Absolute ,maar veel mensen verkiezen Shiva te zien als een persoonlijk God, zeer geliefd onder hen die hem volgen, en de gever van een geestelijke en materiele voldoening. Tegenover het Absolute gedeelte van Shiva is Shiva Yoganath, De God van Yoga, in de vorm van meester, de te volgen levensweg en het doel hiervan. Hij is hiermee Adi Guru of the Hoogste Guru van Sannyasins.

Shiva is de meest geliefde God onder de Hindoes. Men bid tot hem als de God van heel groot en goedhartigheid, die volgens de volgelingen elke wens kan waar maken. Er zijn veel verhalen die deze goed en groothartigheid van Shiva beschrijven. Behalve dit zijn er meerdere verhalen en legendes die de Indiase cultuur verrijken.

Tijd is vormloos en onzichtbaar. Daarom is Mahakal Shiva,[ in de Veda beschrijven als LINGUM [Shiv Ling], er om de mens bewust te maken van de aanwezigheid van Eeuwige Tijd. Die dag toen Shiva zich vertoonde als Lingum, was het de vierde dag van De Duistere Nacht van Magha , februari- maart. Maha Shivaratri blijft voor eeuwig gevierd.

Het Feest.
Men houd zich aan een bepaalde manier van vasten. Sommige mensen nemen niet eens water tot zich toe. De Shiva Lingam wordt heel de nacht aangebeden door het te wassen met melk,gestremde melk, honing en rooswater onder het zingen van de Mantra Om Namah Shivaya. Het offer van Bael bladeren wordt gebracht aan De Lingam, omdat het blad heilig is. Lakshmi zou in deze bladeren wonen.

Gebeden en gezegden aan Shiva worden gelezen en gezongen: Shiva Mahimna Stotra of Pushpadanta of Ravana`s Shiva Tandava Stotra. Mensen herhalen de Panckashara Mantra, Om Namah Shivaya. Hij, die de naam van Shiv noemt tijdens de Shivaratri, met juiste toewijding en concentratie, is bevrijd van alle zonden. Hij bereikt de woonplaats van Shiv en leeft lang en gelukkig. Hij is bevrijd van de cirkel van leven en dood. Veel gelovigen gaan naar plaatsen waar Shiv`s tempels zijn.


De legende van Rudraksha
Shiva Purana schrijft Rudraksha orgineel als de tranen van de Heer Shiva. Jarenlang had hij gemediteert op het welzijn van alle wezens. Tijdens het openen van zijn ogen vielen er hete tranen op de grond en moeder aarde gaf geboorte aan de Rudraksha boom. Al de aspecten van de Heer Shiva worden aangeduid met 1008 namen. De Heer Shiva is verantwoordelijk voor creaties, evolutie, en de dood. De Heer Shiva danst zijn creaties uit het bestaan aan het einde van de tijd en na een gepaste tijd vernietigd hij de stilte zelf door te dansen en de activiteit van zijn dans laat het bestaan oprijzen uit Narayana en veroorzaakt creaties opnieuw.

Door de gratie van de Heer Shiva zelf kunnen we stoppen met onszelf te identificeren met het relatieve deel van onszelf, en ontdekken onze ware identiteit, die een is met het onvoorwaardelijke. Dit is de dood van de dood zelf. Dit is onsterfelijkheid. Het is de totale vernietiging van alle belemmeringen en lijden in ons leven en dit wonder kan alleen maar gegeven worden door de kracht van de Heer Shiva. Daarom wordt hij Heer Shiva de gunstige genoemd. Hij vernietigd onze belemmeringen en angsten. Hij staat voor totale vriendelijkheid. Hij is de Heer van yogi's die heersen over bovenzinnelijke kennis. Om Nama Sivaya.

Heer Shiva staat ook bekent als Rudra en de Heer van tranen. De naam Rudra is terug te vinden in de Vedas en is af te leiden van rud (dravayita) hij die zon en lijden verjaagd. 8 verschillende aspecten van de natuur zijn de direkte openbaringen van de Rudra . Deze 8 zijn , aarde , water, vuur, lucht, ruimte, de zon, de maan, en de levenskracht. Alles wat goed en gunstig is , alles wat ons gezond en gelukkig maakt en alles wat ons help om vrij te komen van pijn en ellende is Rudra. Sri Rudram is een van de 5 geschriften teksten die zijn gekozen door de oude voor constante herhaling en meditatie. De 5 zijn de Upanishads van de ene Sakha, de Bhagavad Git, De Vishnu Sahasranama, Sri Rudram en Purusha Suktam. Vedische letterkundige stand van zaken. Net als bij het schenken van water over de wortels van een boom , alle takken zullen groeien , door Sri Rudra te plezieren via Rudrajapa, raken alle Deva's voldaan. Men verwerft Bhukti en Mukti, een vreugdevol leven en van bevrijding van alle ziektes van de wereld door met devotie de betovering van Sri Rudram.

Tegen de Rudra die in het vuur is, in het water, in de bomen en planten, hij die het gehele universum is binnen gegaan ,naar deze Radhu gaat onze begroeting uit.

Vedische letterkunde toont aan dat de Rudraksha boon, was gecreëerd door de tranen van Rudra, de meedogenloze kant van de Heer Lord Shiva , evenzo begiftigd met genezende en spirituele krachten. Ieder van de de vele soorten van de Rudraksha bonen heeft een besturende Godheid en specifieke krachten en eigenschappen.

Twee van de meest belangrijke regels in de Asta Avarana die nageleefd dienen te worden die de de 8 helpende of beschermende zijn, worden voortgebracht door de 5 lettergrepen formules, of Mantra, dat is Namah Sivaya en het dragen van de heilige Rudraksha.


Shiv Chalisa
Traditionele Hindoestaanse Feestdagen.. Shiva_1
JAI GANESHA GIRIJAA SUVANA, MANGALA MUULA SUJAANA
KAHATA AYODHYAA DAASA TUMA, DETA ABHAYA VARADAANA

Salutation to Girijaa's son, Ganesha, who is the source of all well being as
well as of wisdom. Ayodhyaadaasa entreats you to bless him with fearlessness.

Gegroet van de zoon van de Bergen, Ganesh, die de bron van al het leven en wijsheid is,
Ayodhyaadaasa smeekt je hem aan te bidden zonder angst.

JAI GIRIJAAPATI DIINA DAYAALAA, SADAA KARATA SANTANA PRATIPAALAA
BHAALA CHANDRAMAA SOHATA NIIKE, KAANANA KUNDALA NAAGA PHANII KE

Glory to Girijaa's consort Shiva, who is compassionate to the destitute who
always provides protection to the saintly, the moon on whose forehead sheds
its beautiful lustre and in whose ears are the pendants of the cobra hood.

Glorie aan de vriend van de Bergen Shiva, die gevoel heeft voor de mensen die weinig hebben en die altijd veiligheid bied aan de heiligen
Op zijn voorhoofd schijnt de glanzende schittering van de maan en in zijn oren de hangt cobra bedekking

ANGA GAURA SIRA GANGA BAHAAYE, MUNDAMAALA TANA CHAARA LAGAAYE
VASTRA KHAALA BAAGHAMBARA SOHE, CHAVI KO DEKHA NAAGA MUNI MOHE

Of your complexion, O Lord, you are fair and wear a garland of skulls. From
your locks streams the Ganga; your body, elegantly attired in tiger skin, is
all smeared with ashes. Your loveliness enchanting to beholders charms even
serpents and ascetics.

Van uw huidskleur, Almachtige, bent u zuiver en draagt een kleed van huiden.
Vanuit uw lokken ontstroomt Ganga; Uw lichaam, elegant bekleed in tijgerhuid, is als as gesmeerd.
Uw liefdevol gezang terkt zelfs de aandacht van de slangen en de asceten.

MAINAA MAATU KII HVAI DULAARII, BAAMA ANGA SOHATA CHAVI NYAARII
KARA MEIN TRISHULA SOHATA CHAVI BHAARII, KARAI SADAA SHATRUNA SAMHAARII


The beloved daughter of Maina, Parvati, seated on your left, presents a
sight of incomparable loveliness. The trident in your hand, which has always
slaughtered its adversaries, looks exceedingly beautiful.

De geliefde dochter van Maina, Parvati, die aan uw zit, vertoont een beeld van niet vergelijkbare schoonheid.
De Trishul in uw handen, die altijd uw vijanden heeft verslagen, ziet er bijzonder mooi uit.

NANDIIGANA SOHATA HAI AISE, SAAGARA MADHYA KAMALA HAI JAISE
KAARTIKA SHYAAMAA AURA GANARAAUU, YAA CHAVI KO KAHI JAATA NA KAAUU

Nandii, your bull and vehicle, looks glorious like the lotus amid a lake. So
winsome are Kaarttikeya, Shyaamaa (Parvati) and Ganesha (the chief of
Shiva's henchmen) that their beauty beggars description.

Nandii, uw paard en rijtuig, prachtig als een lotus midden in een meer. Zo geweldig zijn Kaarttikeya, Shyaamaa,( Parvati) en Ganesh( de commandeur van Shiva`s trawanten), dat hun schoonheid geen beschrijving nodig heeft.

DEVANA JABAHIN JAAYA PUKAARAA, TABAHIN DUKHA PRABHU AAPA NIVAARAA
KIYAA UPADRAVA TAARAKA BHAARII, DEVAHIN SABA MILI TUMAHIN JUHAARII

Whenever, O Lord, the gods appealed to you came to their rescue and
delivered them from trouble. When the demon Taaraka began to cause havoc,
the celestials invoked you to challenge the fiend.

Wanneer ook, Almachtige, de goden uw verlossing verzochten kwam u hen te hulp. Wanneer de demon Taaraka verwoesting begon te zaaien, deed het Hemels Rijk een beroep op u de vijand uit te dagen.

TURANITA SHADANANA AAPA PATHAAYO, LAVA NIMESA MAHIN MAARA GIRAAYO
AAP JALANDHARA ASURA SANHAARAA, SUYASHA TUMHAARAA VIDITA SANSAARAA

Shadaanana (Kaarttikeya), whom you dispatched at once, felled the foe in the
twinkling of an eye. The whole world resounds with your unsullied fame and
knows you as the slaughter of the demon Jalandhara.

Shadaanana, Kaarttikeya, die u meteen stuurde, voelde de vijand. Heel de wereld noemde uw beroemdheid en wist van de vernietiging van de duivel Jalandhara.


TRIPURAASURA SANGA YUDDHA MACHAAII, SABAHIN KRIPAA KARI LIINHA BACHAAII
KIYAA TAPAHIN BHAGIIRATHA BHAARII, PUURAYE PRATIGYAA TAASU PURAARII

By waging a war against the demon, Tripura you had the kindness to save all,
and when, O Puraari, Bhagiratha underwent a severe penance, you rewarded him
with the fruit of it.

Tripura U had bij een gevecht tegen de demonen, de mensheid om iedereen te beschermen en wanneer O Puraari, Bhagiraatha, een ernstige straf kreeg, beloonde u hem met de vruchten van zijn straf.

DAANII MAHAANA TUMA SAMA KOU NAAHIN, SEVAKA STUTI KARATA SADAA HII
VEDA NAAMA MAHIMAA TAVA GAAII, AKATHA ANAADI BHEDA NAHIN PAAII

Your devotees, who never tire of hymning your glories, declare that none
among the beneficent equals you in generosity. Although the Vedas glorify
your name, you are nonetheless inexpressible and eternal, so that none can
fathom your mystery.

Uw devoten, die nooit moe werden van het zingen van uw gezangen, vertelden dat niemad uw goedheid verdiende.
Alhoewel de Vedas uw naam verheerlijken, bent u niet uit te drukken en onsterfelijk, waardoor niemand uw verhaal goed kan vertellen.

PRAGATEU UDADHI-MANTHANA TE JVAALAA, JARE SURAASURA BAHE BIHAALAA
KIINHA DAYAA TABA KARII SAHAAII, NIILAKANTHA TABA NAAMA DHARAAII

Great flames of poisonous fire leapt from the ocean when it was churned the
panic-stricken gods and demons that were engulfed in flames began to be
burnt alive. Then, showing your gracious compassion, you came to their
rescue (by gulping down the venom) and assumed the name of Nilkantha
thereafter.

Een grote zee van vergiftigde vlammen stroomde door de oceaan. De geschrokken demonen en goden in de golf van vuur werder levend verbrand. Toen toonde u hoe de mens kon beschermen, u kwam tot hen ten hulp- door het gif weg te nemen- en de naam van Nilkantha.

PUUJANA RAAMACHANDRA JABA KIINHAA, JIITA KE LANKAA VIBHIISHANA DIINHAA
SAHASA KAMALA SE PUJATA DHAARII, KIINHA PARIIKSHA TABAHIN PURAARII

Pleased with Raama's deep devotion you enabled him to conquer Lanka and
crown Vibhishana its king. When Vishnu desirous of propitiating you, offered
an oblation of a thousand lotuses, then, O Purari, you subjected him to a
grueling test.

Tevreden met Raama`s diep geloof in u, maakt u het hem mogelijk Lanka te veroveren en kroonde Vibhishana tot Koning. Toen Vishnu, die u altijd goed wilde stemmen, u een offer van duizende lotussen bracht gaf u hem aan een minder leuke test.

EKA KAMALA PRABHU RAAKHYO GOHII, KAMALA NAYANA PUURANA CHAHANA SOII
KATHINA BHAKTI DEKHII PRABHU SHANKARA, BHAYE PRASANA DIYE ICCHITAVARA

You had, O Lord, concealed one of the oblatory lotuses, but, undeterred,
Vishnu offered his own lotus-eye in place of the missing flower. Observing
his unflinching devotion, you were exceedingly pleased and granted him the
boon he desired most.

U had Almachtige, een van Vishnu`s lotus offers verborgen, maar Vishnu offerde zijn eigen geliefde lotus aan u. Zijn niet wachtend geloof in u merkte u. U was zeer tevreden en gaf hem de wens die hij het meest wilde.

JAI JAI JAI ANANTA AVINAASHII, KARATA KRIPAA SABAKE GHATA VAASII
DUSHTA SAKALA NITA MOHI SATAAVAI, BHRAMATA RAHE MOHI CHAINA NA AAVAI

Glory, glory, all glory to you, O infinite and eternal Lord! Compassionate
to every creature, you dwell in the inmost hearts of all (Show me also your
customary kindness) Throngs of the wicked torment me every day, deluding me
so utterly that I never have any peace of mind.

Glorie, glorie, glorie, alle glorie aan u, O oneindige en onsterfelijke God. Gevoel voor elk levend wezen, leeft u in elk hart. Het duistere achtervolgt mij iedere dag, een misleiding dusdanig dat ik nooit goed tot rust komt.


TRAAHI TRAAHI MAIN NAATHA PUKAARU, YAHI AVASARI MOHI AANI UBAARO
LAI TRISHULA SHATRUNI KO MAARO, SANKATA SE MOHI AANI UBAARO

Hearken, my Lord, I call you for help save me! Make haste and be my
protector. Bring your trident, slaughter my enemies and rescue me from my
burning woe.

Hoor me aan, Almachtige, Ik vraag uw hulp om mij te beschermen. Maak haast en bescherm mij. Neem uw Trishul mee, maak een eind aan mijn vijanden en red mij uit mijn pijnlijke diepe ellende.

MAATAA PITAA BHRAATAA SABA KOII, SANKATA MEIN PUUCHATA NAHIIN KOII
SVAAMII EKA AASA TUMHAARII, AAI HARAHUN ABA SANKATA BHAARII

My parents, brother, and other kinsfolk have turned a blind eye to me in my
distress. You are O Lord my only hope now, come at once and set me free from this crisis.

Mijn ouders, broer, en andere naasten zien mij niet meer staan ondanks mijn pijn en smart. U mijn God, bent mijn enige hoop, kom snel, kom nu en help me uit dit probleem.

DHANA NIRDHANA KO DETA SADAII, JO KOII JAANCHAA SO PHALA PAAHIIN
STUTI KEHI VIDHI KARAHUN TUMHAARI, SHAMBHU NAATHA ABA CHUKA HAMAARI

You always bestow wealth on the impecunious and let him have whatever he
fentreats you for. I wonder how one should sing your praises and glorify
you. Please, O Lord, forgive me my sins and transgressions.

U heeft altijd de nodigde rijkdom geschonken aan hen met weinig en hen gegeven wat ze ook nodig hebben om u te kunnen plezieren.
Ik denk steeds over hoe men voor u de lofleideren zou moeten zingen.
Alsuhetbelieft Almachtige vergeef mij mijn zonden en overtredingen.

SHANKARA HO SHANKARA KE NAASHANA, VIGHNA VINAASHANA MANGALA KAARANA
YOGII YATII MUNII DHYAANA LAGAAVAI, SHARADA NAARADA SHISHA NAVAAVAI

You are the dispeller of all crisis, O Shankara, destroyer of all obstacles
and source and cause of all well being. All yogins, ascetics and hermits
meditate on you and even Saraswati and Naarada do you obeisance.

U bent de verdrijver van alle problemen, O Shankara, vernietiger van all hindernissen, bronnen en veroorzakers van alle het kwade. Alle yogins, asceten en kluizenaars mediteren op u en zelfs Saraswati en Naarada maken voor u een diepe buiging.

NAMO NAMO JAI NAMO SHIVAAYE, SURA BRAHMAADIKA PAARA NA PAAYE
JO YAHA PAATHA KARE MANA LAAII, TAAPARA HOTA HAIN SHAMBHUU SAHAAII

Homage, homage, all homage and glory to you, O Shiva, you are beyond the
comprehension of Brahma, gods, and the like. O Shambhu, you are gracious to
him who recites this text with full concentration of mind.

Hulde, hulde, hulde alle hulde en glorie aan u, O Shiva, u bent meer dan de omvang van Brahma, Goden en allen. O Shmabu, u toont uw dank voor hem die deze tekst leest met complete
concentratie.

RINYAA JO KOII HO ADHIKAARII, PAATHA KARE SO PAAPAN HAARII
PUTRAHIINA ICCHAA KARI HOII, NISHCHAYA SHIVA PRASAADA SE HOII

Even he who is weighted with debt sheds his sin if he chants this hymn
(those under heavy debt are transgressors of a sacred law which forbids one
to be a borrower or a debtor.) When blessed by Shiva, even a sonless person,
who desires an issue, begets a son.

Zelfs hij die geladen is met schulden stort zijn tranen als hij deze hymne zingt. (zij in hoge schuld zijn overtreders van heilige wetten die verbieden een lener of een schuldenaar te zijn).
Als door Shiva gezegend, zelfs zonder zonen, en er een verlang, krijgt er een zoon.

PANDITA TRAYODASHII KO LAAVAI, DHYAANA PUURVAKA HOMA KARAAVAI
TRAYODASHI VRATA KARE HAMESHA, TANA NAHIN TAAKE RAHE KLESHAA

He who invites a learned priest and with full concentration offers fire
oblation, regularly observing the vow of trayodashi (The thirteenth day of a
lunar fortnight) is completely rid of all afflictions.

Hij die een geleerde priester uit nodigd en met volle toewijding vuur offer schenkt, regelmatig de regels van Trayodashi naleeft (de dertiende dag na volle maan), wordt bevrijd van al zijn problemen.

DHUUPA DIIPA NAIVEDYA CHARHAAVAI, SHANKARA SANMUKHA PAATHA SUNAAVAI
JANAMA JANAMA KE PAAPA NASHAVAI, AMTAVAASA SHIVAPURA MEIN PAVAI

He who offers incense, light and naivedya (eatables presented to a deity)
and chants this text in the presence of Shiva's image is rid of all sins,
however grievous they may be, committed in his present and past lives and
ultimately he has his abode in Shiva's own (celestial) realm.

Hij die wierook, licht en naivedya( eetbaar voor heiligen) offert en de tekst zingt in het bijzijn van Shiva`s afbeelding wordt alle zonden vergeven, hoe ernstig die ook moge zijn, toevertrouwd aan zijn heden en verleden leeft en uiteindelijk de woonplaats in Shiva eigen huis vind.

KAHE AYODHYAA AASA TUMHAARII, JAANA SAKALA DUKHA HARAHU HAMAARII

Says Ayodhyaadaasa: " You are now my only hope, O Lord; being omniscient,
you know all our troubles; as one full of loving kindness, may you ever
relieve me of my distress!

Noem Ayodhyaadaasaa: U bent mijn enige hoop, Almachtige, uw alwetendheid, u kent al onze problemen; als een vol van liefdevolle vriendelijkheid, moge u mij voor altijd verlichten van mijn smart.

Madhavi

Vrouw
Aantal berichten : 2
Leeftijd : 42
Location : Dordrecht
Points : 2
Registration date : 13-07-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Traditionele Hindoestaanse Feestdagen.. Empty Re: Traditionele Hindoestaanse Feestdagen..

Bericht van rani_1983 di jul 13, 2010 9:18 pm

Madhavi schreef:Ik heb een tijdje geleden op internet gezocht omdat ik ook n iet precies wist wat het inhield allemaal
vandaar dat ik deze stukje hierbij plaats voor jullie en hoop dat jullie het ook eraan wat hebben en meer over te weten komen.


Shiv Raatri
Traditionele Hindoestaanse Feestdagen.. Shiva_family
Maha Shivaratri wordt door heel het land gevierd en het is bijzonder bekend in Uttar Pradesh. Maha Shivaratri valt in op de 13e (of 14e) dag van de duistere helft van Phalgun (februari- Maart). De naam betekend De Nacht van Shiva. De feesten vinden voornamelijk in de avond plaats. Het is een feest gezien in het geloof in God Shiva. Op deze dag zou Shiva met Parvati zijn getrouwd.

Met dit feest wordt Shiva de vernietiger herdacht. Op deze nacht danste Hij de Tandav. Shiva (is een van de Hindu Drie Eenheid) welk bestaat uit Brahma, de maker, Vishnu de beheerder en Mahesh, de vernietiger en schepper van het leven. Shiva is ook bekend onder meerdere namen: Shankar, Mahesh, Bholenath, Neelakanth, Shambu, Kailashweshwar, Umanath, Nataraj en meer. Niet veel mensen zien Shiva als Paramatman, Brahman, De Absolute ,maar veel mensen verkiezen Shiva te zien als een persoonlijk God, zeer geliefd onder hen die hem volgen, en de gever van een geestelijke en materiele voldoening. Tegenover het Absolute gedeelte van Shiva is Shiva Yoganath, De God van Yoga, in de vorm van meester, de te volgen levensweg en het doel hiervan. Hij is hiermee Adi Guru of the Hoogste Guru van Sannyasins.

Shiva is de meest geliefde God onder de Hindoes. Men bid tot hem als de God van heel groot en goedhartigheid, die volgens de volgelingen elke wens kan waar maken. Er zijn veel verhalen die deze goed en groothartigheid van Shiva beschrijven. Behalve dit zijn er meerdere verhalen en legendes die de Indiase cultuur verrijken.

Tijd is vormloos en onzichtbaar. Daarom is Mahakal Shiva,[ in de Veda beschrijven als LINGUM [Shiv Ling], er om de mens bewust te maken van de aanwezigheid van Eeuwige Tijd. Die dag toen Shiva zich vertoonde als Lingum, was het de vierde dag van De Duistere Nacht van Magha , februari- maart. Maha Shivaratri blijft voor eeuwig gevierd.

Het Feest.
Men houd zich aan een bepaalde manier van vasten. Sommige mensen nemen niet eens water tot zich toe. De Shiva Lingam wordt heel de nacht aangebeden door het te wassen met melk,gestremde melk, honing en rooswater onder het zingen van de Mantra Om Namah Shivaya. Het offer van Bael bladeren wordt gebracht aan De Lingam, omdat het blad heilig is. Lakshmi zou in deze bladeren wonen.

Gebeden en gezegden aan Shiva worden gelezen en gezongen: Shiva Mahimna Stotra of Pushpadanta of Ravana`s Shiva Tandava Stotra. Mensen herhalen de Panckashara Mantra, Om Namah Shivaya. Hij, die de naam van Shiv noemt tijdens de Shivaratri, met juiste toewijding en concentratie, is bevrijd van alle zonden. Hij bereikt de woonplaats van Shiv en leeft lang en gelukkig. Hij is bevrijd van de cirkel van leven en dood. Veel gelovigen gaan naar plaatsen waar Shiv`s tempels zijn.


De legende van Rudraksha
Shiva Purana schrijft Rudraksha orgineel als de tranen van de Heer Shiva. Jarenlang had hij gemediteert op het welzijn van alle wezens. Tijdens het openen van zijn ogen vielen er hete tranen op de grond en moeder aarde gaf geboorte aan de Rudraksha boom. Al de aspecten van de Heer Shiva worden aangeduid met 1008 namen. De Heer Shiva is verantwoordelijk voor creaties, evolutie, en de dood. De Heer Shiva danst zijn creaties uit het bestaan aan het einde van de tijd en na een gepaste tijd vernietigd hij de stilte zelf door te dansen en de activiteit van zijn dans laat het bestaan oprijzen uit Narayana en veroorzaakt creaties opnieuw.

Door de gratie van de Heer Shiva zelf kunnen we stoppen met onszelf te identificeren met het relatieve deel van onszelf, en ontdekken onze ware identiteit, die een is met het onvoorwaardelijke. Dit is de dood van de dood zelf. Dit is onsterfelijkheid. Het is de totale vernietiging van alle belemmeringen en lijden in ons leven en dit wonder kan alleen maar gegeven worden door de kracht van de Heer Shiva. Daarom wordt hij Heer Shiva de gunstige genoemd. Hij vernietigd onze belemmeringen en angsten. Hij staat voor totale vriendelijkheid. Hij is de Heer van yogi's die heersen over bovenzinnelijke kennis. Om Nama Sivaya.

Heer Shiva staat ook bekent als Rudra en de Heer van tranen. De naam Rudra is terug te vinden in de Vedas en is af te leiden van rud (dravayita) hij die zon en lijden verjaagd. 8 verschillende aspecten van de natuur zijn de direkte openbaringen van de Rudra . Deze 8 zijn , aarde , water, vuur, lucht, ruimte, de zon, de maan, en de levenskracht. Alles wat goed en gunstig is , alles wat ons gezond en gelukkig maakt en alles wat ons help om vrij te komen van pijn en ellende is Rudra. Sri Rudram is een van de 5 geschriften teksten die zijn gekozen door de oude voor constante herhaling en meditatie. De 5 zijn de Upanishads van de ene Sakha, de Bhagavad Git, De Vishnu Sahasranama, Sri Rudram en Purusha Suktam. Vedische letterkundige stand van zaken. Net als bij het schenken van water over de wortels van een boom , alle takken zullen groeien , door Sri Rudra te plezieren via Rudrajapa, raken alle Deva's voldaan. Men verwerft Bhukti en Mukti, een vreugdevol leven en van bevrijding van alle ziektes van de wereld door met devotie de betovering van Sri Rudram.

Tegen de Rudra die in het vuur is, in het water, in de bomen en planten, hij die het gehele universum is binnen gegaan ,naar deze Radhu gaat onze begroeting uit.

Vedische letterkunde toont aan dat de Rudraksha boon, was gecreëerd door de tranen van Rudra, de meedogenloze kant van de Heer Lord Shiva , evenzo begiftigd met genezende en spirituele krachten. Ieder van de de vele soorten van de Rudraksha bonen heeft een besturende Godheid en specifieke krachten en eigenschappen.

Twee van de meest belangrijke regels in de Asta Avarana die nageleefd dienen te worden die de de 8 helpende of beschermende zijn, worden voortgebracht door de 5 lettergrepen formules, of Mantra, dat is Namah Sivaya en het dragen van de heilige Rudraksha.


Shiv Chalisa
Traditionele Hindoestaanse Feestdagen.. Shiva_1
JAI GANESHA GIRIJAA SUVANA, MANGALA MUULA SUJAANA
KAHATA AYODHYAA DAASA TUMA, DETA ABHAYA VARADAANA

Salutation to Girijaa's son, Ganesha, who is the source of all well being as
well as of wisdom. Ayodhyaadaasa entreats you to bless him with fearlessness.

Gegroet van de zoon van de Bergen, Ganesh, die de bron van al het leven en wijsheid is,
Ayodhyaadaasa smeekt je hem aan te bidden zonder angst.

JAI GIRIJAAPATI DIINA DAYAALAA, SADAA KARATA SANTANA PRATIPAALAA
BHAALA CHANDRAMAA SOHATA NIIKE, KAANANA KUNDALA NAAGA PHANII KE

Glory to Girijaa's consort Shiva, who is compassionate to the destitute who
always provides protection to the saintly, the moon on whose forehead sheds
its beautiful lustre and in whose ears are the pendants of the cobra hood.

Glorie aan de vriend van de Bergen Shiva, die gevoel heeft voor de mensen die weinig hebben en die altijd veiligheid bied aan de heiligen
Op zijn voorhoofd schijnt de glanzende schittering van de maan en in zijn oren de hangt cobra bedekking

ANGA GAURA SIRA GANGA BAHAAYE, MUNDAMAALA TANA CHAARA LAGAAYE
VASTRA KHAALA BAAGHAMBARA SOHE, CHAVI KO DEKHA NAAGA MUNI MOHE

Of your complexion, O Lord, you are fair and wear a garland of skulls. From
your locks streams the Ganga; your body, elegantly attired in tiger skin, is
all smeared with ashes. Your loveliness enchanting to beholders charms even
serpents and ascetics.

Van uw huidskleur, Almachtige, bent u zuiver en draagt een kleed van huiden.
Vanuit uw lokken ontstroomt Ganga; Uw lichaam, elegant bekleed in tijgerhuid, is als as gesmeerd.
Uw liefdevol gezang terkt zelfs de aandacht van de slangen en de asceten.

MAINAA MAATU KII HVAI DULAARII, BAAMA ANGA SOHATA CHAVI NYAARII
KARA MEIN TRISHULA SOHATA CHAVI BHAARII, KARAI SADAA SHATRUNA SAMHAARII


The beloved daughter of Maina, Parvati, seated on your left, presents a
sight of incomparable loveliness. The trident in your hand, which has always
slaughtered its adversaries, looks exceedingly beautiful.

De geliefde dochter van Maina, Parvati, die aan uw zit, vertoont een beeld van niet vergelijkbare schoonheid.
De Trishul in uw handen, die altijd uw vijanden heeft verslagen, ziet er bijzonder mooi uit.

NANDIIGANA SOHATA HAI AISE, SAAGARA MADHYA KAMALA HAI JAISE
KAARTIKA SHYAAMAA AURA GANARAAUU, YAA CHAVI KO KAHI JAATA NA KAAUU

Nandii, your bull and vehicle, looks glorious like the lotus amid a lake. So
winsome are Kaarttikeya, Shyaamaa (Parvati) and Ganesha (the chief of
Shiva's henchmen) that their beauty beggars description.

Nandii, uw paard en rijtuig, prachtig als een lotus midden in een meer. Zo geweldig zijn Kaarttikeya, Shyaamaa,( Parvati) en Ganesh( de commandeur van Shiva`s trawanten), dat hun schoonheid geen beschrijving nodig heeft.

DEVANA JABAHIN JAAYA PUKAARAA, TABAHIN DUKHA PRABHU AAPA NIVAARAA
KIYAA UPADRAVA TAARAKA BHAARII, DEVAHIN SABA MILI TUMAHIN JUHAARII

Whenever, O Lord, the gods appealed to you came to their rescue and
delivered them from trouble. When the demon Taaraka began to cause havoc,
the celestials invoked you to challenge the fiend.

Wanneer ook, Almachtige, de goden uw verlossing verzochten kwam u hen te hulp. Wanneer de demon Taaraka verwoesting begon te zaaien, deed het Hemels Rijk een beroep op u de vijand uit te dagen.

TURANITA SHADANANA AAPA PATHAAYO, LAVA NIMESA MAHIN MAARA GIRAAYO
AAP JALANDHARA ASURA SANHAARAA, SUYASHA TUMHAARAA VIDITA SANSAARAA

Shadaanana (Kaarttikeya), whom you dispatched at once, felled the foe in the
twinkling of an eye. The whole world resounds with your unsullied fame and
knows you as the slaughter of the demon Jalandhara.

Shadaanana, Kaarttikeya, die u meteen stuurde, voelde de vijand. Heel de wereld noemde uw beroemdheid en wist van de vernietiging van de duivel Jalandhara.


TRIPURAASURA SANGA YUDDHA MACHAAII, SABAHIN KRIPAA KARI LIINHA BACHAAII
KIYAA TAPAHIN BHAGIIRATHA BHAARII, PUURAYE PRATIGYAA TAASU PURAARII

By waging a war against the demon, Tripura you had the kindness to save all,
and when, O Puraari, Bhagiratha underwent a severe penance, you rewarded him
with the fruit of it.

Tripura U had bij een gevecht tegen de demonen, de mensheid om iedereen te beschermen en wanneer O Puraari, Bhagiraatha, een ernstige straf kreeg, beloonde u hem met de vruchten van zijn straf.

DAANII MAHAANA TUMA SAMA KOU NAAHIN, SEVAKA STUTI KARATA SADAA HII
VEDA NAAMA MAHIMAA TAVA GAAII, AKATHA ANAADI BHEDA NAHIN PAAII

Your devotees, who never tire of hymning your glories, declare that none
among the beneficent equals you in generosity. Although the Vedas glorify
your name, you are nonetheless inexpressible and eternal, so that none can
fathom your mystery.

Uw devoten, die nooit moe werden van het zingen van uw gezangen, vertelden dat niemad uw goedheid verdiende.
Alhoewel de Vedas uw naam verheerlijken, bent u niet uit te drukken en onsterfelijk, waardoor niemand uw verhaal goed kan vertellen.

PRAGATEU UDADHI-MANTHANA TE JVAALAA, JARE SURAASURA BAHE BIHAALAA
KIINHA DAYAA TABA KARII SAHAAII, NIILAKANTHA TABA NAAMA DHARAAII

Great flames of poisonous fire leapt from the ocean when it was churned the
panic-stricken gods and demons that were engulfed in flames began to be
burnt alive. Then, showing your gracious compassion, you came to their
rescue (by gulping down the venom) and assumed the name of Nilkantha
thereafter.

Een grote zee van vergiftigde vlammen stroomde door de oceaan. De geschrokken demonen en goden in de golf van vuur werder levend verbrand. Toen toonde u hoe de mens kon beschermen, u kwam tot hen ten hulp- door het gif weg te nemen- en de naam van Nilkantha.

PUUJANA RAAMACHANDRA JABA KIINHAA, JIITA KE LANKAA VIBHIISHANA DIINHAA
SAHASA KAMALA SE PUJATA DHAARII, KIINHA PARIIKSHA TABAHIN PURAARII

Pleased with Raama's deep devotion you enabled him to conquer Lanka and
crown Vibhishana its king. When Vishnu desirous of propitiating you, offered
an oblation of a thousand lotuses, then, O Purari, you subjected him to a
grueling test.

Tevreden met Raama`s diep geloof in u, maakt u het hem mogelijk Lanka te veroveren en kroonde Vibhishana tot Koning. Toen Vishnu, die u altijd goed wilde stemmen, u een offer van duizende lotussen bracht gaf u hem aan een minder leuke test.

EKA KAMALA PRABHU RAAKHYO GOHII, KAMALA NAYANA PUURANA CHAHANA SOII
KATHINA BHAKTI DEKHII PRABHU SHANKARA, BHAYE PRASANA DIYE ICCHITAVARA

You had, O Lord, concealed one of the oblatory lotuses, but, undeterred,
Vishnu offered his own lotus-eye in place of the missing flower. Observing
his unflinching devotion, you were exceedingly pleased and granted him the
boon he desired most.

U had Almachtige, een van Vishnu`s lotus offers verborgen, maar Vishnu offerde zijn eigen geliefde lotus aan u. Zijn niet wachtend geloof in u merkte u. U was zeer tevreden en gaf hem de wens die hij het meest wilde.

JAI JAI JAI ANANTA AVINAASHII, KARATA KRIPAA SABAKE GHATA VAASII
DUSHTA SAKALA NITA MOHI SATAAVAI, BHRAMATA RAHE MOHI CHAINA NA AAVAI

Glory, glory, all glory to you, O infinite and eternal Lord! Compassionate
to every creature, you dwell in the inmost hearts of all (Show me also your
customary kindness) Throngs of the wicked torment me every day, deluding me
so utterly that I never have any peace of mind.

Glorie, glorie, glorie, alle glorie aan u, O oneindige en onsterfelijke God. Gevoel voor elk levend wezen, leeft u in elk hart. Het duistere achtervolgt mij iedere dag, een misleiding dusdanig dat ik nooit goed tot rust komt.


TRAAHI TRAAHI MAIN NAATHA PUKAARU, YAHI AVASARI MOHI AANI UBAARO
LAI TRISHULA SHATRUNI KO MAARO, SANKATA SE MOHI AANI UBAARO

Hearken, my Lord, I call you for help save me! Make haste and be my
protector. Bring your trident, slaughter my enemies and rescue me from my
burning woe.

Hoor me aan, Almachtige, Ik vraag uw hulp om mij te beschermen. Maak haast en bescherm mij. Neem uw Trishul mee, maak een eind aan mijn vijanden en red mij uit mijn pijnlijke diepe ellende.

MAATAA PITAA BHRAATAA SABA KOII, SANKATA MEIN PUUCHATA NAHIIN KOII
SVAAMII EKA AASA TUMHAARII, AAI HARAHUN ABA SANKATA BHAARII

My parents, brother, and other kinsfolk have turned a blind eye to me in my
distress. You are O Lord my only hope now, come at once and set me free from this crisis.

Mijn ouders, broer, en andere naasten zien mij niet meer staan ondanks mijn pijn en smart. U mijn God, bent mijn enige hoop, kom snel, kom nu en help me uit dit probleem.

DHANA NIRDHANA KO DETA SADAII, JO KOII JAANCHAA SO PHALA PAAHIIN
STUTI KEHI VIDHI KARAHUN TUMHAARI, SHAMBHU NAATHA ABA CHUKA HAMAARI

You always bestow wealth on the impecunious and let him have whatever he
fentreats you for. I wonder how one should sing your praises and glorify
you. Please, O Lord, forgive me my sins and transgressions.

U heeft altijd de nodigde rijkdom geschonken aan hen met weinig en hen gegeven wat ze ook nodig hebben om u te kunnen plezieren.
Ik denk steeds over hoe men voor u de lofleideren zou moeten zingen.
Alsuhetbelieft Almachtige vergeef mij mijn zonden en overtredingen.

SHANKARA HO SHANKARA KE NAASHANA, VIGHNA VINAASHANA MANGALA KAARANA
YOGII YATII MUNII DHYAANA LAGAAVAI, SHARADA NAARADA SHISHA NAVAAVAI

You are the dispeller of all crisis, O Shankara, destroyer of all obstacles
and source and cause of all well being. All yogins, ascetics and hermits
meditate on you and even Saraswati and Naarada do you obeisance.

U bent de verdrijver van alle problemen, O Shankara, vernietiger van all hindernissen, bronnen en veroorzakers van alle het kwade. Alle yogins, asceten en kluizenaars mediteren op u en zelfs Saraswati en Naarada maken voor u een diepe buiging.

NAMO NAMO JAI NAMO SHIVAAYE, SURA BRAHMAADIKA PAARA NA PAAYE
JO YAHA PAATHA KARE MANA LAAII, TAAPARA HOTA HAIN SHAMBHUU SAHAAII

Homage, homage, all homage and glory to you, O Shiva, you are beyond the
comprehension of Brahma, gods, and the like. O Shambhu, you are gracious to
him who recites this text with full concentration of mind.

Hulde, hulde, hulde alle hulde en glorie aan u, O Shiva, u bent meer dan de omvang van Brahma, Goden en allen. O Shmabu, u toont uw dank voor hem die deze tekst leest met complete
concentratie.

RINYAA JO KOII HO ADHIKAARII, PAATHA KARE SO PAAPAN HAARII
PUTRAHIINA ICCHAA KARI HOII, NISHCHAYA SHIVA PRASAADA SE HOII

Even he who is weighted with debt sheds his sin if he chants this hymn
(those under heavy debt are transgressors of a sacred law which forbids one
to be a borrower or a debtor.) When blessed by Shiva, even a sonless person,
who desires an issue, begets a son.

Zelfs hij die geladen is met schulden stort zijn tranen als hij deze hymne zingt. (zij in hoge schuld zijn overtreders van heilige wetten die verbieden een lener of een schuldenaar te zijn).
Als door Shiva gezegend, zelfs zonder zonen, en er een verlang, krijgt er een zoon.

PANDITA TRAYODASHII KO LAAVAI, DHYAANA PUURVAKA HOMA KARAAVAI
TRAYODASHI VRATA KARE HAMESHA, TANA NAHIN TAAKE RAHE KLESHAA

He who invites a learned priest and with full concentration offers fire
oblation, regularly observing the vow of trayodashi (The thirteenth day of a
lunar fortnight) is completely rid of all afflictions.

Hij die een geleerde priester uit nodigd en met volle toewijding vuur offer schenkt, regelmatig de regels van Trayodashi naleeft (de dertiende dag na volle maan), wordt bevrijd van al zijn problemen.

DHUUPA DIIPA NAIVEDYA CHARHAAVAI, SHANKARA SANMUKHA PAATHA SUNAAVAI
JANAMA JANAMA KE PAAPA NASHAVAI, AMTAVAASA SHIVAPURA MEIN PAVAI

He who offers incense, light and naivedya (eatables presented to a deity)
and chants this text in the presence of Shiva's image is rid of all sins,
however grievous they may be, committed in his present and past lives and
ultimately he has his abode in Shiva's own (celestial) realm.

Hij die wierook, licht en naivedya( eetbaar voor heiligen) offert en de tekst zingt in het bijzijn van Shiva`s afbeelding wordt alle zonden vergeven, hoe ernstig die ook moge zijn, toevertrouwd aan zijn heden en verleden leeft en uiteindelijk de woonplaats in Shiva eigen huis vind.

KAHE AYODHYAA AASA TUMHAARII, JAANA SAKALA DUKHA HARAHU HAMAARII

Says Ayodhyaadaasa: " You are now my only hope, O Lord; being omniscient,
you know all our troubles; as one full of loving kindness, may you ever
relieve me of my distress!

Noem Ayodhyaadaasaa: U bent mijn enige hoop, Almachtige, uw alwetendheid, u kent al onze problemen; als een vol van liefdevolle vriendelijkheid, moge u mij voor altijd verlichten van mijn smart.

thnx madhavi, hele goeie info
rani_1983
rani_1983

Vrouw
Aantal berichten : 1656
Leeftijd : 40
Location : utrecht
Points : 5742
Registration date : 17-09-07

http://www.modrani.hyves.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Traditionele Hindoestaanse Feestdagen.. Empty Re: Traditionele Hindoestaanse Feestdagen..

Bericht van Madhavi di jul 13, 2010 9:24 pm

graag gedaan hoor cheers

ik zal nog meer over andere goden plaatsen Wink

Madhavi

Vrouw
Aantal berichten : 2
Leeftijd : 42
Location : Dordrecht
Points : 2
Registration date : 13-07-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Traditionele Hindoestaanse Feestdagen.. Empty Re: Traditionele Hindoestaanse Feestdagen..

Bericht van rani_1983 di jul 13, 2010 9:42 pm

Madhavi schreef:graag gedaan hoor cheers

ik zal nog meer over andere goden plaatsen Wink

dat is goed Very Happy
je kan het ook bij geloof en ongeloof plaatsen als het niks met feestdagen te maken heeft
rani_1983
rani_1983

Vrouw
Aantal berichten : 1656
Leeftijd : 40
Location : utrecht
Points : 5742
Registration date : 17-09-07

http://www.modrani.hyves.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Traditionele Hindoestaanse Feestdagen.. Empty Re: Traditionele Hindoestaanse Feestdagen..

Bericht van Aashiq zo feb 27, 2011 10:44 pm

Hindoestaanse feestdagen, horen daar ook Eid Ul-Fitr en Eid Ul-Adha bij?
Aashiq
Aashiq

Man
Aantal berichten : 9
Leeftijd : 34
Location : The Netherlands
Points : 11
Registration date : 26-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Traditionele Hindoestaanse Feestdagen.. Empty Re: Traditionele Hindoestaanse Feestdagen..

Bericht van rani_1983 zo feb 27, 2011 10:50 pm

Aashiq schreef:Hindoestaanse feestdagen, horen daar ook Eid Ul-Fitr en Eid Ul-Adha bij?

op de kalender staat het altijd onder islamitische feestdagen, je mag onder feestdagen ook een eigen topic aanmaken met traditionele islamitische feestdagen.
rani_1983
rani_1983

Vrouw
Aantal berichten : 1656
Leeftijd : 40
Location : utrecht
Points : 5742
Registration date : 17-09-07

http://www.modrani.hyves.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Traditionele Hindoestaanse Feestdagen.. Empty Re: Traditionele Hindoestaanse Feestdagen..

Bericht van Aashiq ma feb 28, 2011 9:28 pm

Dat is waar, maar dan zou de titel anders moeten zijn; Traditionele Hindoe feestdagen...

Hindoestanen kunnen namelijk hindoes of moslims zijn, dus ook de hindoestaanse feestdagen.
Aashiq
Aashiq

Man
Aantal berichten : 9
Leeftijd : 34
Location : The Netherlands
Points : 11
Registration date : 26-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Traditionele Hindoestaanse Feestdagen.. Empty Re: Traditionele Hindoestaanse Feestdagen..

Bericht van rani_1983 ma feb 28, 2011 10:23 pm

Aashiq schreef:Dat is waar, maar dan zou de titel anders moeten zijn; Traditionele Hindoe feestdagen...

Hindoestanen kunnen namelijk hindoes of moslims zijn, dus ook de hindoestaanse feestdagen.

volgens mij heeft Misz s specifiek hier over hindoestaanse feestdagen, maar je kan altijd een andere topic openen over hindoe/mosilm feestdagen
rani_1983
rani_1983

Vrouw
Aantal berichten : 1656
Leeftijd : 40
Location : utrecht
Points : 5742
Registration date : 17-09-07

http://www.modrani.hyves.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Traditionele Hindoestaanse Feestdagen.. Empty Re: Traditionele Hindoestaanse Feestdagen..

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum