Forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Sollicatietips wat je wel of niet moet doen

5 plaatsers

Ga naar beneden

Sollicatietips wat je wel of niet moet doen Empty Sollicatietips wat je wel of niet moet doen

Bericht van rani_1983 za dec 06, 2008 7:10 pm

Een nieuwe baan vind je niet zomaar. Je moet solliciteren naar de baan die bij je past en jezelf verkopen met een overtuigend curriculum vitae en een sterke sollicitatiebrief. Wat moet je doen en wat moet je laten?

Do’s

Vertel iedereen (familie, vrienden, kennissen, ex-collega’s) dat je een baan zoekt.
Spit vacaturebanken en kranten door en kijk welke functies er zoal bestaan.
Bedenk wat je wilt en waar je goed in bent; doe de Randstad Interessetest.
Vraag aan je intercedent of je een cursus solliciteren kunt volgen.
Solliciteer alleen op functies die bij jou passen, die je leuk vindt en die aansluiten bij jouw ervaring en capaciteiten.
Besteed veel aandacht aan het opstellen van je cv en de sollicitatiebrief.
Maak in je brief duidelijk waarom jij perfect bent voor deze baan.
Laat de brief aan kritische familieleden en vrienden lezen.
Wees enthousiast en toon interesse tijdens het sollicitatiegesprek.

Dont's

Tien brieven per week versturen, in de hoop dat er dan wel iemand reageert
Spelfouten maken in je cv of sollicitatiebrief
De aanhef verkeerd schrijven
Te laat komen op het sollicitatiegesprek
Met een onverzorgd uiterlijk verschijnen op het gesprek
Onderuit gezakt op de stoel gaan zitten
Zelf geen vragen stellen over bijvoorbeeld de organisatie
Niet weten wat het bedrijf doet of waar het voor staat

Bron: randstad.nl
rani_1983
rani_1983

Vrouw
Aantal berichten : 1656
Leeftijd : 40
Location : utrecht
Points : 5742
Registration date : 17-09-07

http://www.modrani.hyves.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Sollicatietips wat je wel of niet moet doen Empty Re: Sollicatietips wat je wel of niet moet doen

Bericht van Misz S zo dec 07, 2008 5:19 pm

Thnx voor de tips..komt zeker van pas..
Heb de status van werkzoekende namelijk..
Misz S
Misz S

Vrouw
Aantal berichten : 589
Leeftijd : 38
Location : Rotterdam
Points : 246
Registration date : 15-12-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Sollicatietips wat je wel of niet moet doen Empty Re: Sollicatietips wat je wel of niet moet doen

Bericht van rani_1983 zo dec 07, 2008 5:25 pm

Misz S schreef:Thnx voor de tips..komt zeker van pas..
Heb de status van werkzoekende namelijk..

graag gedaan, ik weet zelf hoe moeilijk is om aan een baan te komen, kwam dit toevallig op een site tegen en ik hoop dat iedereen die nog werk zoekt wat aan deze tips heeft
rani_1983
rani_1983

Vrouw
Aantal berichten : 1656
Leeftijd : 40
Location : utrecht
Points : 5742
Registration date : 17-09-07

http://www.modrani.hyves.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Sollicatietips wat je wel of niet moet doen Empty Re: Sollicatietips wat je wel of niet moet doen

Bericht van Misz S zo dec 07, 2008 5:34 pm

rani_1983 schreef:graag gedaan, ik weet zelf hoe moeilijk is om aan een baan te komen, kwam dit toevallig op een site tegen en ik hoop dat iedereen die nog werk zoekt wat aan deze tips heeft
Ik in ieder geval zeker..ik sta open voor dit soort dingetjes..dus ik ben en zeker blij mee..
Misz S
Misz S

Vrouw
Aantal berichten : 589
Leeftijd : 38
Location : Rotterdam
Points : 246
Registration date : 15-12-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Sollicatietips wat je wel of niet moet doen Empty Re: Sollicatietips wat je wel of niet moet doen

Bericht van rani_1983 zo dec 07, 2008 5:37 pm

Misz S schreef:
rani_1983 schreef:graag gedaan, ik weet zelf hoe moeilijk is om aan een baan te komen, kwam dit toevallig op een site tegen en ik hoop dat iedereen die nog werk zoekt wat aan deze tips heeft
Ik in ieder geval zeker..ik sta open voor dit soort dingetjes..dus ik ben en zeker blij mee..

Very Happy
rani_1983
rani_1983

Vrouw
Aantal berichten : 1656
Leeftijd : 40
Location : utrecht
Points : 5742
Registration date : 17-09-07

http://www.modrani.hyves.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Sollicatietips wat je wel of niet moet doen Empty Re: Sollicatietips wat je wel of niet moet doen

Bericht van $H@KTI wo jan 07, 2009 2:22 am

Misz S schreef:
rani_1983 schreef:graag gedaan, ik weet zelf hoe moeilijk is om aan een baan te komen, kwam dit toevallig op een site tegen en ik hoop dat iedereen die nog werk zoekt wat aan deze tips heeft
Ik in ieder geval zeker..ik sta open voor dit soort dingetjes..dus ik ben en zeker blij mee..
Succes met zoeken naar een baan Misz S Wink

@ rani_1983 goeie topic Wink Inderdaad belangrijk tegenwoordig!!!
$H@KTI
$H@KTI

Man
Aantal berichten : 1034
Leeftijd : 39
Location : tussen hemel en aarde
Points : 167
Registration date : 07-10-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Sollicatietips wat je wel of niet moet doen Empty Re: Sollicatietips wat je wel of niet moet doen

Bericht van BG ma jun 01, 2009 2:09 am

$H@KTI schreef:
Misz S schreef:
rani_1983 schreef:graag gedaan, ik weet zelf hoe moeilijk is om aan een baan te komen, kwam dit toevallig op een site tegen en ik hoop dat iedereen die nog werk zoekt wat aan deze tips heeft
Ik in ieder geval zeker..ik sta open voor dit soort dingetjes..dus ik ben en zeker blij mee..
Succes met zoeken naar een baan Misz S Wink

@ rani_1983 goeie topic Wink Inderdaad belangrijk tegenwoordig!!!
zijn goede tips van rani.
Alleen moet je er ook achterstaan, want na een paar dagen/weken werken, komt je ware karakter langzaam naar boven.
(mijn ervaring met solicitanten zijn: Hoe meer ze hun best doen om goed over te komen, hoe slechter ze zijn in werkelijkheid). ik heb daarom 1 tip: wees jezelf, zodat je jezelf en anderen niet belazerd.
BG
BG

Man
Aantal berichten : 1556
Leeftijd : 48
Location : aarde
Points : 911
Registration date : 05-10-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Sollicatietips wat je wel of niet moet doen Empty Re: Sollicatietips wat je wel of niet moet doen

Bericht van rani_1983 ma jun 01, 2009 12:06 pm

BoerGosh schreef:
$H@KTI schreef:
Misz S schreef:
rani_1983 schreef:graag gedaan, ik weet zelf hoe moeilijk is om aan een baan te komen, kwam dit toevallig op een site tegen en ik hoop dat iedereen die nog werk zoekt wat aan deze tips heeft
Ik in ieder geval zeker..ik sta open voor dit soort dingetjes..dus ik ben en zeker blij mee..
Succes met zoeken naar een baan Misz S Wink

@ rani_1983 goeie topic Wink Inderdaad belangrijk tegenwoordig!!!
zijn goede tips van rani.
Alleen moet je er ook achterstaan, want na een paar dagen/weken werken, komt je ware karakter langzaam naar boven.
(mijn ervaring met solicitanten zijn: Hoe meer ze hun best doen om goed over te komen, hoe slechter ze zijn in werkelijkheid). ik heb daarom 1 tip: wees jezelf, zodat je jezelf en anderen niet belazerd.

dat is het belangrijkste dat je vooral jezelf bent, want als je anders doet, komt toch altijd boven tafel
rani_1983
rani_1983

Vrouw
Aantal berichten : 1656
Leeftijd : 40
Location : utrecht
Points : 5742
Registration date : 17-09-07

http://www.modrani.hyves.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Sollicatietips wat je wel of niet moet doen Empty Re: Sollicatietips wat je wel of niet moet doen

Bericht van Marcel za dec 04, 2010 12:59 pm

- ga van te voren (dag of eerder) kijken waar het bedrijf zit, zodat je niet nog is moet gaan
zoeken op de dag dat je het gesprek hebt.
- informeer naar de kledingstyle binnen het bedrijf zodat je niet of overdressed komt of juist te casual
- voor de dames, draag alleen hakken als je dit gewend bent.
- eet/drink/rook niet voor het gesprek; je kan morsen op je outfit, of naar de rook ruiken
- als je met het ov gaat, ga niet met de laatst beschikbare optie. Neem een trein/tram/bus/metro eerder
dan dat de routeplanner aangeeft. Dit voorkomt stress als je de aansluiting mist.
- informeer telefonisch of via internet naar wat het bedrijf precies doet en wat de functie inhoud.
- geef een stevige hand
- kijk elkaar aan tijdens het gesprek
- bedank ze voor hun tijd

Marcel

Man
Aantal berichten : 19
Leeftijd : 49
Location : Rotterdam
Points : 25
Registration date : 04-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sollicatietips wat je wel of niet moet doen Empty Re: Sollicatietips wat je wel of niet moet doen

Bericht van rani_1983 za dec 04, 2010 10:53 pm

Marcel schreef:- ga van te voren (dag of eerder) kijken waar het bedrijf zit, zodat je niet nog is moet gaan
zoeken op de dag dat je het gesprek hebt.
- informeer naar de kledingstyle binnen het bedrijf zodat je niet of overdressed komt of juist te casual
- voor de dames, draag alleen hakken als je dit gewend bent.
- eet/drink/rook niet voor het gesprek; je kan morsen op je outfit, of naar de rook ruiken
- als je met het ov gaat, ga niet met de laatst beschikbare optie. Neem een trein/tram/bus/metro eerder
dan dat de routeplanner aangeeft. Dit voorkomt stress als je de aansluiting mist.
- informeer telefonisch of via internet naar wat het bedrijf precies doet en wat de functie inhoud.
- geef een stevige hand
- kijk elkaar aan tijdens het gesprek
- bedank ze voor hun tijd

deze tips zijn ook hele goeie
thnx marcel
wie nog meer tips heeft mag het uiteraard op de forum zetten
rani_1983
rani_1983

Vrouw
Aantal berichten : 1656
Leeftijd : 40
Location : utrecht
Points : 5742
Registration date : 17-09-07

http://www.modrani.hyves.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Sollicatietips wat je wel of niet moet doen Empty Re: Sollicatietips wat je wel of niet moet doen

Bericht van BG zo dec 12, 2010 11:27 pm

Ik zou mezelf zijn.
Niet aanpassen aan wat dan ook.
Als ik iemand aanneem en die persoon doet zich anders voor dan die is, zal ik die niet aannemen.
BG
BG

Man
Aantal berichten : 1556
Leeftijd : 48
Location : aarde
Points : 911
Registration date : 05-10-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Sollicatietips wat je wel of niet moet doen Empty Re: Sollicatietips wat je wel of niet moet doen

Bericht van Misz S za feb 26, 2011 9:29 pm

Inmiddels heb ik bijna 2 jaar een baan..ben uiteindelijk op de plek terecht gekomen waar ik ook mijn stage had gelopen..dus ze kenden me door en door en dat was uiteindelijk ook het doorslag gevende..
Misz S
Misz S

Vrouw
Aantal berichten : 589
Leeftijd : 38
Location : Rotterdam
Points : 246
Registration date : 15-12-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Sollicatietips wat je wel of niet moet doen Empty Re: Sollicatietips wat je wel of niet moet doen

Bericht van Misz S za feb 26, 2011 9:39 pm

Tips voor een succesvolle sollicitatie Voor een succesvolle sollicitatie hebben we een aantal tips uit het boek "Monster carrières" voor je op een rijtje gezet.

Vergeet de receptie niet!
Je gesprek begint niet pas als je aan tafel zit bij de recruiter, maar al wanneer je je meldt bij de receptie. Zorg dat je daar ook een goede indruk achterlaat door vriendelijk en beleefd te zijn. Veel recruiters vragen namelijk later aan de receptioniste wat de indruk van de kandidaat was.

Wat trek je aan?
Zorg dat je er verzorgd uitziet als je op gesprek komt. Uiteraard is het per bedrijf en per functie verschillend wat er van je verwacht wordt. Maar als man ben je in pak zelden overdressed. Vrouwen zijn wat ruimer in hun keus en hoeven zeker niet allemaal in mantelpak. Zorg in elk geval dat het verzorgd is en laat je spijkerbroek in de kast hangen.

Praat nooit negatief over je vorige werkgever
Hoe vervelend je het ook gehad hebt bij je vorige werkgever, het is niet verstandig daar open over te praten. Blijf altijd respectvol naar je vorige bedrijf. De werkgever met wie je nu om tafel zit, kan de indruk krijgen dat je straks ook zo over hem praat.

Neem genoeg tijd om te onderhandelen
Je hoeft niet al bij je eerste salarisgesprek tot een akkoord te komen. Gun jezelf de tijd over het voorstel na te denken. Tenzij het bedrijf natuurlijk meteen toegeeft aan je wensen. Maar mocht het onder jouw voorstel liggen, zeg dan dat je er over na zult denken en dat je binnen enkele dagen van je laat horen. Neem in elk geval nooit een overhaaste beslissing.

BRON: www.loopbaan.nl
Misz S
Misz S

Vrouw
Aantal berichten : 589
Leeftijd : 38
Location : Rotterdam
Points : 246
Registration date : 15-12-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Sollicatietips wat je wel of niet moet doen Empty Re: Sollicatietips wat je wel of niet moet doen

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum