Forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Ekadasi dagen

+2
Kusum
Pretima
6 plaatsers

Ga naar beneden

Ekadasi dagen Empty Ekadasi dagen

Bericht van Pretima di dec 04, 2007 10:07 pm

Als je op Ekadasidagen vast, dan zal iedere keer je zonden steeds minder worden en je wens in vervulling gaan.
Er zijn 2 Ekadasidagen per maand. Je mag geen peulvruchten eten. De eerst volgende is morgen!

Pretima

Vrouw
Aantal berichten : 4
Leeftijd : 84
Location : rotterdam
Points : 0
Registration date : 12-11-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Ekadasi dagen Empty Re: Ekadasi dagen

Bericht van Kusum di dec 04, 2007 10:13 pm

Pretima schreef:Als je op Ekadasidagen vast, dan zal iedere keer je zonden steeds minder worden en je wens in vervulling gaan.
Er zijn 2 Ekadasidagen per maand. Je mag geen peulvruchten eten. De eerst volgende is morgen!
Als eerste wil ik je welkom zeggen en bedankt voor het aanmelden Pretima en dat je dit ook wilde aangeven op de forum.
Ik wist er weinig over maar nu weet ik meeer
ik zal ook proberen om mee te doen.Vriendschap
en het is een vaste van 24 uur tog Pretima?
Kusum
Kusum

Vrouw
Aantal berichten : 2433
Leeftijd : 50
Location : Den Haag
Points : 150
Registration date : 15-09-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Ekadasi dagen Empty Re: Ekadasi dagen

Bericht van su di dec 04, 2007 11:27 pm

Pretima schreef:Als je op Ekadasidagen vast, dan zal iedere keer je zonden steeds minder worden en je wens in vervulling gaan.
Er zijn 2 Ekadasidagen per maand. Je mag geen peulvruchten eten. De eerst volgende is morgen!
Wat mag je wel eten en drinken Pretima?
Of mag je helemaal niets eten of drinken?
van zonsopgang tot ondergang?

su

Man
Aantal berichten : 468
Leeftijd : 56
Location : Den Haag
Points : 240
Registration date : 15-09-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Ekadasi dagen Empty Re: Ekadasi dagen

Bericht van Pretima wo dec 05, 2007 12:00 am

Kusum schreef:
Pretima schreef:Als je op Ekadasidagen vast, dan zal iedere keer je zonden steeds minder worden en je wens in vervulling gaan.
Er zijn 2 Ekadasidagen per maand. Je mag geen peulvruchten eten. De eerst volgende is morgen!
Als eerste wil ik je welkom zeggen en bedankt voor het aanmelden Pretima en dat je dit ook wilde aangeven op de forum.
Ik wist er weinig over maar nu weet ik meeer
ik zal ook proberen om mee te doen.Vriendschap
en het is een vaste van 24 uur tog Pretima?
Thnx Kusum..
Klopt je vast voor 24uur.
http://www.nityananda.nl/?p=38

Pretima

Vrouw
Aantal berichten : 4
Leeftijd : 84
Location : rotterdam
Points : 0
Registration date : 12-11-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Ekadasi dagen Empty Re: Ekadasi dagen

Bericht van Pretima wo dec 05, 2007 12:05 am

su schreef:
Pretima schreef:Als je op Ekadasidagen vast, dan zal iedere keer je zonden steeds minder worden en je wens in vervulling gaan.
Er zijn 2 Ekadasidagen per maand. Je mag geen peulvruchten eten. De eerst volgende is morgen!
Wat mag je wel eten en drinken Pretima?
Of mag je helemaal niets eten of drinken?
van zonsopgang tot ondergang?
Ik stuur een link daarin is het makkelijker uitgelegd. Je mag geen peulvruchten eten zoals; dhal, rijst, macaroni, bruine bonen, roti, enz. Als je niks eet is het beter.
http://www.vaisnavacalendar.com/krishnadenver/vcal.php?CIID=401&lang=en&month=12&year=2007
http://forum.sangam.nl/index.php?showtopic=132067&st=0

Pretima

Vrouw
Aantal berichten : 4
Leeftijd : 84
Location : rotterdam
Points : 0
Registration date : 12-11-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Ekadasi dagen Empty Re: Ekadasi dagen

Bericht van Pretima wo dec 05, 2007 12:07 am

Jammer genoeg ben ik niet zo vaak achter me pc, daarom zal Kusum de meeste vragen proberen te beantwoorden.

Pretima

Vrouw
Aantal berichten : 4
Leeftijd : 84
Location : rotterdam
Points : 0
Registration date : 12-11-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Ekadasi dagen Empty Re: Ekadasi dagen

Bericht van Kusum wo dec 05, 2007 12:40 am

Pretima schreef:Jammer genoeg ben ik niet zo vaak achter me pc, daarom zal Kusum de meeste vragen proberen te beantwoorden.
Ik zal me best voor je doen lieverd om zoveel mogelijk de vragen te beantwoorden,en ik laat je ook nog weten hoe het gegaan is morgen.Ik zal proberen om 24 uur te vasten niks(eten en drinken),God zal me sker daarvoor de kracht geven en ik wens jou ook succes voor morgen met het vaste lieverd.Ekadasi dagen Kez_11Vriendschap


Laatst aangepast door op wo dec 05, 2007 1:30 am; in totaal 1 keer bewerkt
Kusum
Kusum

Vrouw
Aantal berichten : 2433
Leeftijd : 50
Location : Den Haag
Points : 150
Registration date : 15-09-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Ekadasi dagen Empty Re: Ekadasi dagen

Bericht van Ashmit wo dec 05, 2007 1:06 am

24 uur niks?
Ashmit
Ashmit

Man
Aantal berichten : 1260
Leeftijd : 44
Location : City of AngeLs
Points : 85
Registration date : 16-09-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Ekadasi dagen Empty Re: Ekadasi dagen

Bericht van Kusum wo dec 05, 2007 1:11 am

Ashmit schreef:24 uur niks?
Jaaaaa helemaal niks!!
Gaat het lukken Ash? Smile
Kusum
Kusum

Vrouw
Aantal berichten : 2433
Leeftijd : 50
Location : Den Haag
Points : 150
Registration date : 15-09-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Ekadasi dagen Empty Re: Ekadasi dagen

Bericht van su wo dec 05, 2007 1:50 am

In India vasten wat armen regelmatig.
(Omdat ze geen eten hebben)

su

Man
Aantal berichten : 468
Leeftijd : 56
Location : Den Haag
Points : 240
Registration date : 15-09-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Ekadasi dagen Empty Re: Ekadasi dagen

Bericht van Kusum wo dec 05, 2007 1:58 am

su schreef:In India vasten wat armen regelmatig.
(Omdat ze geen eten hebben)
Die mensen gaan ook ooit beloond worden door God!
Alles wat men hier meemaakt is door Hem geschreven denk ik,
of het zo is weet ik niet,tenminste denk ik zo over.
Dagelijks sterven er mensen in arme landen door honger,
waarom gebeurd dit dan,heeft iemand een antwoord op
is dat je met zo'n karma bent geboren om dit allemaal
hier mee te maken?
Kusum
Kusum

Vrouw
Aantal berichten : 2433
Leeftijd : 50
Location : Den Haag
Points : 150
Registration date : 15-09-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Ekadasi dagen Empty Re: Ekadasi dagen

Bericht van Kusum do dec 06, 2007 10:41 am

Ik heb mijn vaste van 24 uur gehaald Pretima,zonder iets te eten en drinken.Hoe is het bij jou gegaan lieverd?
Ik hoor het wel van jou!
Kusum
Kusum

Vrouw
Aantal berichten : 2433
Leeftijd : 50
Location : Den Haag
Points : 150
Registration date : 15-09-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Ekadasi dagen Empty Re: Ekadasi dagen

Bericht van Shivaaya zo jul 27, 2008 4:29 pm

OVER EKADASI...


"Er zijn vijf boten voor mensen die verdrinken in de oceaan van het wereldlijk bestaan: Heer Vishnu, de Bhagavat-gita, Srimai Tulasi-devi, de koe en Ekadasi!"
(Gesproken door Heer Krishna tegen Garuda in de Garuda Purana)

""Van alle planten is de heilige Tulasi Me het meest dierbaar, van alle maanden is Kartika Me het meest dierbaar, van alle pelgrimsoorden is mijn geliefde Dvaraka Me het meest dierbaar en van alle dagen is Ekadasi Me het meest dierbaar."
(Padma Purana, Uttara Khanda 112.3)


"Ekadasi is een dag van soberheid die regelmatig nageleefd wordt door zij die het sanatana-dharma of het Krishna-bewustzijn volgen. Eka betekent "een" en "dasi" is de vrouwelijke vorm van het woord "dasa", wat "tien" betekent. Ekadasi is dus de elfde dag na elke nieuwe en elke volle maan. Op deze speciale dagen vasten toegewijden van granen en peulvruchten en doen ze een extra inspanning om de Allerhoogste Persoonlijkheids Gods, Heer Sri Krishna, toegewijd te dienen."

"Ekadasi geeft de echte smaak van onthechting en helpt zo de denkbeeldige zinsbevrediging van deze materiële wereld op te geven.

"De overgegeven zielen, de toegewijden van Krishna, volgen deze vastendag om de zegen van Krishna te bekomen, ze worden bevrijdt uit de klauwen van Maya en gaan terug naar God om er Krishna eeuwig te dienen. De onwetenden aan de andere kant zouden van deze voorspoedige gelegenheid gebruik kunnen maken om materieel voordeel te behalen, dewelke ook door Heer Krishna wordt toegekend. Maar zelfs materialisten kunnen uiteindelijk verlossing bereiken door voortdurend het Ekadasi-vasten te volgen. Zo groot is de potentie van Ekadasi.


"Om het volledige voordeel van het Ekadasi-vasten te bekomen moet men evenwel enkele voorschriften en regels volgen. als de regels goed gevolgd worden, en als men Ekadasi in volledig Krishna-bewustzijn gevolgd wordt, dan licht deze navolging de gevallen ziel op tot zijn oorspronkelijke, natuurlijke positie als een liefdevolle toegewijde van de Heer. Daarom wordt Ekadasi "De beste van alle gelegenheden" genoemd."



HOE EKADASI VIEREN?


""Vasten betekent in het algemeen zich volledig onthouden van zowel eten als drinken, hoewel acamana water en caranmrta (slechts drie druppels) gedronken kunnen worden. Als men dit onmogelijk acht, dan moet en één enkel graanloze maaltijd eten in de namiddag. Deze maaltijd (nakta of souper genoemd) moet bestaan uit ondergronds groeiende wortels (uitgezonderd rode biet), fruit, water, melkproducten, noten, suiker en groenten. Men moet proberen niet meer dan één keer water te drinken of niet meer dan één maal te eten op Ekadasi."


"In elk geval moet men strikt vermijden granen of legumen te eten op Ekadasi. Men moet vermijden te slapen tijdens de dag, een massage met olie, sex,..."


"Op de vastendag moet men, indien mogelijk, zware fysieke arbeid vermijden en enkel activiteiten van toegewijde dienst aan Heer Krishna verrichten."


"Op Ekadasi wordt alles gekookt voor Vishnu, inclusief de gebruikelijke granen en dal, maar het voorgeschreven dat een Vaishnava zelfs geen Vishnu-prasadam moet nemen op Ekadasi. Er wordt gezegd dat een Vaishnava niets eetbaars aanvaardt dat niet eerst aan Heer Vishnu geofferd werd, maar op Ekadasi moet een Vaishnava zelfs geen aan Vishnu geofferde maha-prasadam aanraken, ook al kan hij zulke prasadam bewaren om de volgende dag te eten."


"Wie volledig in de onmogelijk is te vasten omwille van ernstige ziekt of ouderdom moet een vergevorderde ziel zoeken en hem enkele giften geven op Ekadasi."


"Als men bij toeval vergeet een Ekadasi te vieren op de geschikte dag, dan mag men het op de volgende dag, Dvadasi, vieren en dan zijn vasten breken op Trayodasi, de dag daarna."


"Na zorgvuldig, de regels en bepalingen volgend, het vasten nageleefd te hebben op Ekadasi, moet men zijn vasten breken tussen twee en een half uur na zonsopgang op Dvadasi."

RICHTLIJNEN VOOR EKADASI EN CATURMASYA

De essentie is om eenvoudig te eten, een of twee keer, zodat men zoveel mogelijk
tijd kan besteden aan spirituele activiteiten.


Voedingsproducten die alle dagen van het jaar gegeten kunnen worden,
inclusief op Ekadasi en tijdens Caturmasya:
- alle fruitsoorten (vers of gedroogd)
- alle soorten noten en olie gemaakt van noten
- aardappelen
- pompoen
- komkommer
- radijs
- "Squash (but no loki)" >>> iemand enig idee wat dit is???
- groene pampaya
- lemoen
- "Jackfruit" (vrucht van broodpitboom)
- avocado
- olijven
- kokosnoot
- boekweit
- alle suikersoorten
- alle melkproducten
Uitzondering: pure melk en yoghurt tijdens Caturmasya
zoetigheden met zetmeel op Ekadasi


Kruiden die op Ekadasi gebruikt mogen worden:
- kurkuma (geelwortel)
- zwarte peper
- gember
- zout


Voedingsproducten die op Ekadasi gemeden worden:
- tomaten
aubergine
cauliflower
broccoli
bellpepper (??)
- honing
- erwten
kikkererwten
alle vormen van bonen, inclusief producten gemaakt van bonen
(allerlei soorten olie, papadams, tofu, tempeh, graandrankjes, ...)
producten die gefrituurd werden in olie van peulvruchten
- Indiase groeten:
karela (bitter lemon)
loki
parmal
toroi
kunli
drumsticks
okra
banana flower
- alle bladeringe groeten:
spinazie
salade
allerlei koolsoorten
bladeringe kruiden, zoals kerrie-blaadjes, neem-blaadjes, peterselie, ...
- granen:
gierst
gerst
tarwe
pasta
rijst
haver
maïs
- alle vormen van dahl
ale vormen van meel/bloem gemaakt van granen en peulvruchten
zetmeel uit granen en producten gemaakt van of gemixt met dat zetmeel
olie gemaakt van granen
producten die gefrituurd werden in olie gemaakt van granen


Kruiden die op Ekadasi gemeden worden:
- sesamzaad
- komijnzaak
- hing
- fenegriek
- mosterdzaad
- tamarinde
- venkel
- selder
- maanzaad
- kalonji-zaad (??)
- ajwain-zaad (??)
- kardemom
- nootmuskaat
- kruidnagel


Voedingsproducten die altijd gemeden worden:
- uien
- look
- vlees
- vis
- eieren
- wortelen... en alle producten hiervan gemaa
OVER PAPAMOCANI-EKADASI

Yudhisthira Maharaja zei: “Oh Allerhoogste Heer, ik heb van U de verklaring gehoord van Amalaki Ekadasi, die plaatsvindt tijdens de verlichte veertien dagen van de maand Phalguna (februari-maart), en nu wens ik meer te horen van de Ekadasi die plaatsvindt tijdens de donkere veertien dagen van de maand Caitra (maart-april). Wat is haar naam, Oh Heer, en welke resultaten kunnen bereikt worden door haar te vieren?

De Allerhoogste Persoonlijkheid Gods, Heer Sri Krishna, antwoordde: “Oh beste der koningen, voor het voordeel van iedereen zal ik je hier graag de heerlijkheid beschrijven van deze Ekadasi, die gekend is als Papamocani. Het verhaal van deze Ekadasi werd eens verteld aan Keizer Mandhata door Lomasa Rsi. Koning Mandhata sprak the rsi aan, “Oh grote wijze, ten gunste van de gehele mensheid, vertel me alsjeblieft de naam van de Ekadasi die plaatsvindt tijdens het donkere deel van de maand Caitra, en leg me alsjeblieft het proces uit om de dag te vieren. Beschrijf me alsjeblieft ook de voordelen die men bereikt met het vieren.

Lomasa Rsi antwoordde: “De Ekadasi die plaatsvindt tijdens het donkere deel van de maand Caitra heet Papamocani Ekadasi. Voor de trouwe toegewijde verwijdert ze de invloed van geesten en demonen. O leeuw onder de mensen, deze Ekadasi kent ook de acht perfecties van het leven toe, vervult allerlei wensen, zuivert het leven van alle zondevolle reacties en maakt de persoon perfect vroom.â€

Luister nu alstublieft naar een verhaal over deze Ekadasi en Citraratha, het hoofd van de Gandharvas (hemelse muzikanten). Tijdens de lente kwam Citraratha eens, in gezelschap van hemelse danseressen, langs een prachtig bos dat uitpuilde van een enorme variatie aan bloemen. Daar ontmoette hij, samen me de danseressen, andere Gandharvas en vele Kinnaras, tesamen met Heer Indra , de hemelkoning, die er van een bezoek genoot. Iedereen vond dat er geen betere tuin was dan dit bos. Er waren ook vele wijzen aanwezig die er hun boetedoeningen verrichtten. Vooral de halfgoden genoten van het bezoeken van deze hemelse tuin tijdens de maanden Caitra en Vaisakha (april-mei).
Een grote wijze, Medhavi genaamd, verbleef in dat bos, en de zeer aantrekkelijke danseressen probeerden hem steeds te verleiden. Vooral het beroemde meisje Manjughosa bedacht vele manieren om de gevorderde muni te verleiden, maar uit groot respect voor de heilige en uit angst voor zijn macht, die hij na jaren en jaren van ascese verkregen had, kwam ze nooit erg icht bij hem in de buurt. Op een plek, twee mijlen van de heilige verwijderd, zette ze een tentje op en begon ze heel zoet te zingen. Zelfs Cupido raakte opgewonden toen hij haar zo lieflijk bezig zag en hoorde en haar heerlijke sandelgeur rook. Hij herinnerde zich zijn eigen ongelukkige ervaring met Heer Siva<![if !supportFootnotes]>[i]<![endif]> en beslook wraak te nemen door Medhavi te verleiden.


Met de wenkbrauwen van Manjughosa als boog gebruikend, haar blikken als boogpees, haar ogen als pijlen, en haar borsten als doel, benaderde Cupido Medhavi, met als doel te pogen diens trance en beloften te breken. Met andere woorden, Cupido zette Manjughosa in als zijn assistente,en toen ze naar die machtige en aantrekkelijke jonge geleerde keek, werd ze ook bevangen door lust. Toen ze zag dat hij hoogintelligent en geleerd was, een zuivere witte brahmana-draad over zijn schouder gedrapeerd droeg, een sannyasi-staf vasthield en heel knap in de asrama van Cyavana Rsi zat, kwam Manjughosa naar hem toe.

Ze begon zo verleidelijk te zingen en de kleine belletjes op haar riem en rond haar enkels, tesamen met de belletjes rond haar polsen, creëerden een heerlijke muzikale symfonie. De wijze Medhavi was overweldigd. Hij begreep dat die prachtige jonge vrouw gemeenschap met hem wenste en op dat moment verhoogde Cupido zijn aantrekking tot Manjughosa door zijn krachtige wapens van smaak, aanraking, zicht, reuk en geluid op hem los te laten.
Langzaam benaderde Manjughosa Medhavi, terwijl ze hem aantrok met haar lichaamsbewegingen en lieve blikken. Sierlijk legde ze haar tamboerijn aan de kant en omarmde de wijze met haar twee armen, net zoals een zich rond een sterke boom windt. Hierdoor bevangen gaf Medhavi zijn meditatie op en besloot zich met haar te verenigen – en onmiddellijk verlieten hem zijn geest en rein hart. Zelfs het verschil tussen dag en nacht vergetend ging hij met haar weg en bleef voor lange, lange tijd met haar verenigd.

Toen ze zag dat de heiligheid van de jonge yogi ernstig aangetast was, besloot Manjughosa hem te verlaten. Ze zei: “Oh grootheid, sta me alsjeblieft toe naar huis terug te kerenâ€.

Medhavi antwoordde: “Maar je bent nog maar net gearriveerd, oh schoonheid! Blijf alsjeblieft ten minste tot morgen bij me.â€

Uit angst voor de machten van de wijze bleef Manjughosa precies zevenenvijftig jaar, negen maanden en drie dagen bij Medhavi, maar al die tijd leek voor Medhavi slechts een moment. Opnieuw vroeg ze hem: “alsjeblieft, sta me toe te vertrekkenâ€.
Medhavi antwoordde: “O liefste,luister naar me. Blijf nog één nacht bij me, en dan mag je morgenochtend vertrekken. Blijf bij me totdat ik mijn ochtenddiensten verricht heb en de heilige Gayatri-mantra gechant heb. Wacht alsjeblieft tot dan.â€

Manjughosa was nog steeds bang voor de grote mystieke machten van de wijze maar forceerde een glimlach en zei: “hoe lang zal het duren eer je je ochtendgebed en ritueel verricht hebt? Wees alsjeblieft genadig en denk aan al de tijd die je al met me hebt doorgebracht.â€

De heilige dacht aan de jaren die hij reeds met Manjughosa had doorgebracht en zei met grote verbazing; “Wow, ik heb meer dan zevenenvijftig jaar met jou doorgebracht!â€. Zijn ogen werden rood en begonnen vlammen te schieten. Hij beschouwde Manjughosa nu als de verpersoonlijking van de dood en de vernietiger van zijn spiritueel leven. “Jij verschikkelijke vrouw! Je hebt al de zwaar verdiende resultaten van mijn boetedoeningen in assen veranderd!†Bevend van woede vervloekte hij Manjughosa: “Oh zondige, slechtaardige en gedegradeerde, je kent enkel zonde! moge je alleen ongeluk overkomen! Ik vervloek je, dat je een slechte dwergachtige pisaca moge worden!â€

Vervloekt door de wijze Medhavi, smeekte de mooie Manjughosa nederig: “Oh beste der brahmanas, wees me alsjeblieft genadig en keer je bezwering om! Men zegt dat associatie met zuivere toegewijden onmiddellijk resultaat geeft maar dat hun vervloekingen pas na zeven dagen in werking treden. Ik ben zevenenvijftig jaren bij je gebleven, Oh meester, dus wees alsjeblieft niet zo hard voor mij!â€

Medhavi Muni antwoordde: “Oh lieve dame, wat kan ik mogelijk doen? Je hebt al mijn boetedoeningen vernietigd. Maar ook al heb je deze zondige daad begaan, ik zal je een weg tonen die je van mijn wraak kan bevrijden. In het duistere deel van de maand Caitra is er een zeer voorspoedige Ekadasi die alle zonden verwijdert. Haar naam is Papamocani, Oh schoonheid, en wie ook op deze heilige dag vast wordt volledig bevrijd van het nemen van geboorte in om het even welke duivelse vorm.

Met deze woorden vertrok de wijze onmiddellijk terug naar zijn vaders’ asrama. Toen Cyavana Muni hem in de hut zag binnenkomen zei hij: “Oh mijn zoon, door onrechtmatig te handelen heb je alle opbrengst van je boetedoeningen teniet gedaan.â€

Medhavi antwoordde: “Oh vader, vertel me alstublieft welke boetedoening ik moet doen om de zonde van de associatie met de danseres Manjughosa te verwijderen.â€

Cyavana Muni antwoordde: “Beste zoon, je moet vasten op Papamocani Ekadasi, die valt tijdens het donkere deel van de maand Caitra. Ze verwijderd alle zonden, onafhankelijk hoe ernstig deze ook moge zijn.â€
Medhavi volgde zijn vaders advies op en vastte op Papamocani Ekadasi. Zo werden al zijn zonder vernietigd en werd hij terug vervuld van zijn uitzonderlijke verdiensten. Ook Manjughosa vastte en werd bevrijd van de dwerg-vloek. Ook zij keerde terug naar haar vroegere positie op de hemelse planeten.
Lomasa Rsi vervolgde: “dus, oh koning, het grote voordeel van vasten op Papamocani Ekadasi is dat alle zonden van wie vast met geloof en devotie, volledig vernietigd worden.

Sri Krishna besloot: “Oh koning Yudhisthira, wie over deze Papamocani Ekadasi leest of hoort verkrijgt hetzelfde voordeel als iemand die duizend koeien in liefdadigheid afstaat, en hij ziet ook de zondige reacties vernietigd die hij verworven kan hebben door het doden van een brahmana, het doden van een embryo door abortus, het drinken van alcohol of het hebben van sexuele betrekkingen met de vrouw van zijn Guru. Zo groot is de onberekenbare opbrengst van het juist vieren van de heilige dag van Papamocani Ekadasi, die me zo dierbaar is en zo voorspoedig.

Alzo eindigt het verhaal van de heerlijkheid van Caitra-krishna Ekadasi, oftewel Papamocani Ekadasi, uit het Bhavisya-uttara Purana.
Shivaaya
Shivaaya

Vrouw
Aantal berichten : 87
Leeftijd : 74
Location : Noord-brabant
Points : 0
Registration date : 07-10-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Ekadasi dagen Empty Re: Ekadasi dagen

Bericht van Shivaaya zo jul 27, 2008 4:32 pm

Je hebt verschillende manieren van vasten:

1. Op deze dag geen granen, graanproducten en peulvruchten (ook producten) te eten.
2. Door slechts eenn keer per dag een Ekaadasi-maaltijd te nuttigen.
3. Door helemaal te vasten van voedsel, maar wel water te drinken.
4. Door helemaal te vasten op die dag, zelfs geen water.

En ook verschillende ekadasi's:

utpanna ekadasi,
moksada ekadasi,
saphala ekadasi,
putrada ekadasi,
sat-tila ekadasi, jaya ekadasi,
vijaya ekadasi
amalaki ekadasi
papamocani ekadasi
kamada ekadasi
varuthini ekadasi
mohini ekadasi
apara ekadasi
nirjala ekadasi
yogini ekadasi
padma ekadasi
kamika ekadasi
putradaputrada ekadasi
aja ekadasi parivartini ekadasi
indira ekadasi
papankusa ekadasi
rama ekadasi
haribodhini ekadasi
padminipadmini ekadasi
parama ekadasi
Shivaaya
Shivaaya

Vrouw
Aantal berichten : 87
Leeftijd : 74
Location : Noord-brabant
Points : 0
Registration date : 07-10-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Ekadasi dagen Empty Re: Ekadasi dagen

Bericht van BG zo jul 27, 2008 4:37 pm

Zoveel ekadasies?
dat is elke maand zeker een paar keer.
wanneer is volgende? ik wil graag meedoen.
BG
BG

Man
Aantal berichten : 1556
Leeftijd : 48
Location : aarde
Points : 911
Registration date : 05-10-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Ekadasi dagen Empty Re: Ekadasi dagen

Bericht van Shivaaya zo jul 27, 2008 4:47 pm

BoerGosh schreef:Zoveel ekadasies?
dat is elke maand zeker een paar keer.
wanneer is volgende? ik wil graag meedoen.

27 aug putraraja ekadashi

Is een gunstige dag om te vasten voor vrouwen die geen kinderen kunnen krijgen.
Shivaaya
Shivaaya

Vrouw
Aantal berichten : 87
Leeftijd : 74
Location : Noord-brabant
Points : 0
Registration date : 07-10-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Ekadasi dagen Empty Re: Ekadasi dagen

Bericht van Shivaaya zo jul 27, 2008 4:50 pm

Foutje, morgen is de volgende ekadashi
Shivaaya
Shivaaya

Vrouw
Aantal berichten : 87
Leeftijd : 74
Location : Noord-brabant
Points : 0
Registration date : 07-10-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Ekadasi dagen Empty Re: Ekadasi dagen

Bericht van BG zo jul 27, 2008 4:55 pm

Shivaaya schreef:Foutje, morgen is de volgende ekadashi
Mooi, ik doe mee.
(alleen fruit & water morgen is oke ?)
BG
BG

Man
Aantal berichten : 1556
Leeftijd : 48
Location : aarde
Points : 911
Registration date : 05-10-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Ekadasi dagen Empty Re: Ekadasi dagen

Bericht van Kusum zo jul 27, 2008 4:56 pm

BoerGosh schreef:
Shivaaya schreef:Foutje, morgen is de volgende ekadashi
Mooi, ik doe mee.
(alleen fruit & water morgen is oke ?)
BoerGosh ben jij een vrouw? :shock:
Kusum
Kusum

Vrouw
Aantal berichten : 2433
Leeftijd : 50
Location : Den Haag
Points : 150
Registration date : 15-09-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Ekadasi dagen Empty Re: Ekadasi dagen

Bericht van BG zo jul 27, 2008 5:00 pm

Kusum schreef:
BoerGosh schreef:
Shivaaya schreef:Foutje, morgen is de volgende ekadashi
Mooi, ik doe mee.
(alleen fruit & water morgen is oke ?)
BoerGosh ben jij een vrouw? :shock:
Nee,
marre..
is tog voor iedereen of heb ik iets gemist?
BG
BG

Man
Aantal berichten : 1556
Leeftijd : 48
Location : aarde
Points : 911
Registration date : 05-10-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Ekadasi dagen Empty Re: Ekadasi dagen

Bericht van Shivaaya zo jul 27, 2008 5:10 pm

BoerGosh schreef:
Kusum schreef:
BoerGosh schreef:
Shivaaya schreef:Foutje, morgen is de volgende ekadashi
Mooi, ik doe mee.
(alleen fruit & water morgen is oke ?)
BoerGosh ben jij een vrouw? :shock:
Nee,
marre..
is tog voor iedereen of heb ik iets gemist?

Is voor iedereen
Shivaaya
Shivaaya

Vrouw
Aantal berichten : 87
Leeftijd : 74
Location : Noord-brabant
Points : 0
Registration date : 07-10-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Ekadasi dagen Empty Re: Ekadasi dagen

Bericht van Kusum zo jul 27, 2008 5:15 pm

Shivaaya schreef:
BoerGosh schreef:
Kusum schreef:
BoerGosh schreef:
Shivaaya schreef:Foutje, morgen is de volgende ekadashi
Mooi, ik doe mee.
(alleen fruit & water morgen is oke ?)
BoerGosh ben jij een vrouw? :shock:
Nee,
marre..
is tog voor iedereen of heb ik iets gemist?

Is voor iedereen
Ohw omdat ik boven heb gelezen is goed voor vrouwen die geen kinderen kunne krijgen Smile
Kusum
Kusum

Vrouw
Aantal berichten : 2433
Leeftijd : 50
Location : Den Haag
Points : 150
Registration date : 15-09-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Ekadasi dagen Empty Re: Ekadasi dagen

Bericht van Shivaaya zo jul 27, 2008 5:20 pm

Kusum schreef:
Shivaaya schreef:
BoerGosh schreef:
Kusum schreef:
BoerGosh schreef:
Shivaaya schreef:Foutje, morgen is de volgende ekadashi
Mooi, ik doe mee.
(alleen fruit & water morgen is oke ?)
BoerGosh ben jij een vrouw? :shock:
Nee,
marre..
is tog voor iedereen of heb ik iets gemist?

Is voor iedereen
Ohw omdat ik boven heb gelezen is goed voor vrouwen die geen kinderen kunne krijgen Smile

Klopt, maar daarmee bedoelde ik alleen de ekadashi die op 27 aug valt. Op deze dag, kun je daar extra aandacht aan besteden, zowel mannen als vrouwen.
Shivaaya
Shivaaya

Vrouw
Aantal berichten : 87
Leeftijd : 74
Location : Noord-brabant
Points : 0
Registration date : 07-10-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Ekadasi dagen Empty Re: Ekadasi dagen

Bericht van Kusum zo jul 27, 2008 5:28 pm

Shivaaya schreef:
Klopt, maar daarmee bedoelde ik alleen de ekadashi die op 27 aug valt. Op deze dag, kun je daar extra aandacht aan besteden, zowel mannen als vrouwen.

OHWW vandaar, oke duidelijk Smile
Kusum
Kusum

Vrouw
Aantal berichten : 2433
Leeftijd : 50
Location : Den Haag
Points : 150
Registration date : 15-09-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Ekadasi dagen Empty Re: Ekadasi dagen

Bericht van BG zo jul 27, 2008 7:33 pm

Kusum schreef:
Shivaaya schreef:
BoerGosh schreef:
Kusum schreef:
BoerGosh schreef:
Shivaaya schreef:Foutje, morgen is de volgende ekadashi
Mooi, ik doe mee.
(alleen fruit & water morgen is oke ?)
BoerGosh ben jij een vrouw? :shock:
Nee,
marre..
is tog voor iedereen of heb ik iets gemist?

Is voor iedereen
Ohw omdat ik boven heb gelezen is goed voor vrouwen die geen kinderen kunne krijgen Smile
Nou, dan is ook voor mij, want ik kan geen kinderen krijgen.
BG
BG

Man
Aantal berichten : 1556
Leeftijd : 48
Location : aarde
Points : 911
Registration date : 05-10-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Ekadasi dagen Empty Re: Ekadasi dagen

Bericht van Kusum zo jul 27, 2008 8:46 pm

BoerGosh schreef:Nou, dan is ook voor mij, want ik kan geen kinderen krijgen.

EEhh bhagwaan wat mankeert jou BoerGosh, ben je wel goed wakker og ben je gedronken??
Kusum
Kusum

Vrouw
Aantal berichten : 2433
Leeftijd : 50
Location : Den Haag
Points : 150
Registration date : 15-09-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Ekadasi dagen Empty Re: Ekadasi dagen

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum