Forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Verhaal van Tulsi

2 plaatsers

Ga naar beneden

Verhaal van Tulsi Empty Re: Verhaal van Tulsi

Bericht van $H@KTI wo maa 05, 2008 3:02 am

Tulasi was een prinses die zo mooi was, dat er in de hele wereld geen meisje te vinden was die mooier dan zij. Haar vader was Koning Dharmaraja en moeder was Koningin Madhavi. Toen zij geboren werd en haar ouders zagen hoe mooi ze was, besloten zij om haar Tulasi te noemen dat onvergelijkbare betekent.

Toen de prinses opgroeide, bleek dat ze niet alleen een mooi uiterlijk had maar ook zacht van karakter is. De luxe en de plezierige leven van een prinses interesseerde haar nauwelijks. Ze was liever in de tempel van het paleis waar de priesters altijd bezig waren met de eredienst van de Heer Narayana (Vishnu=Krishna). Al gauw kende ze alle devotionele liederen en was zij zeer toegewijd aan de Heer Narayana.

Toen Tulasi een jongere vrouw geworden was, nam ze op een dag een vast besluit om naar het woud te gaan om te mediteren. Hoewel dit voor een prinses ongebruikelijk was, was ze vastbesloten en niemand kon haar op een ander idee afbrengen. Nadat ze een lange tijd boetedoeningen had gedaan, verscheen Heer Brahma. Hij was zeer tevreden en wilde haar zegenen. Tulasi had een speciale gave, zij kon namelijk haar vorige leven herinneren. Tulsi boog voor Heer Brahma neer en vertelde hem dat zij in haar vorige leven Vrinda heette en een koeherdinnetje was in Vrindavan, een vriendin van Radha ji en Krishna's eeuwige metgezellin.

Op een dag ontdekte Radha ji dat ik met krishna aan het spelen was zonder eerst toestemming te vragen, Radha ji werd zo boos en vervloekte mij dat ik op aarde geboren moest worden. Toen ik dit hoorde werd ik erg bang, ik rende meteen naar Krishna om mijn toevlucht bij hem te zoeken. Krishna troostte mij toen en zei: wees niet bang. Aanvaard dit menselijk lichaam en probeer zoveel mogelijk boete te doen. Als de tijd rijp is zul je mij verkrijgen in de vorm van Heer Narayana.

Tulasi vroeg aan de Heer Brahma om haar diepste wens in vervulling te laten gaan om Heer Narayana als haar echtgenoot te krijgen. Brahma gaf aan: Een koeherdersjongen die Sudama, werd ook door Radha ji vervloekt. Hij werd geboren in een demonenfamilie en zijn naam is nu Shankhasura. Hij heeft zware boetedoeningen gedaan om een vrouw als jouw te krijgen. Als je ermee instemt wil ik de eerste wens van Shankhasura in vervulling laten gaan. Je zult daarom eerst met hem trouwen en later zul je door de Heer Narayana gezegend worden en in een heilige plant veranderen.

Je zult de beste onder planten en bloemen zijn en de Heer Narayana zal je heel dierbaar zijn. Je bent zo zuiver dat je de wereld kunt verlossen. Vervolgens zegende de Heer Brahma dat ze even gelukkig zou worden als Radha ji. Zo gebeurde dat Tulasi trouwde met Shankhasura. Iedere keer als haar man ging strijden vroeg ze Krishna voor zijn behouden terugkeer. Shankhasura had de gunst gekregen dat zolang zijn vrouw hem trouw er niemand in staat zou zijn hem te doden. Mede door de kracht van Tulasi kuisheid werd Shankasura steeds machtiger. Zo machtig dat hij de Devta's wilde verdrijven uit hun woonplaats. De Devta's vroegen aan de Heer Brahma op welke manier zij Shakhasura konden overwinnen. Brahma had geen oplossing en gaf aan om Shiva ji om advies te vragen. Shivaji kon ook geen oplossing geven en vroeg de Devtas om Vishnu om hulp te vragen.

Vishnu gaf aan dat de Devta's niks te vrezen hadden. Ik zal Tulasi's wens om mij als echtegenoot te verkrijgen in vervulling te laten gaan door haar te benaderen in de gedaante van Shankhasura. Zodra Tulasi haar man ontrouw is geweest kunnen jullie Shankhasura doden. Vishnu nam de gedaante aan van Tulasi en Shankhasura kon gedood worden. Toen Tulasi doorkreeg dat haar man gedood was besefte zij dat ze in de maling genomen was. Ze was zo boos op de Heer Narayana dat ze een vloek over hem uitsprak dat hij in een steen zou veranderen. Toch zegende de Heer Narayana haar met de woorden; Wanneer je dit lichaam zult opgeven zul je mij even dierbaar zijn als Lakshmi Devi, je lichaam zal de Gandaki rivier worden en je haar de Tulasi boom. Daarom verblijft Narayana sindsdien in de Gandaki rivier in de vorm van stenen, zijn Shaligram incarnatie, zo blijft hij verbonden met Tulasi Devi. En Sudama uit Vrindavan (Shakhasura) verandere na zijn dood in de schelphoorn Shanka. De Shanka is altijd zuiver en rust altijd in de hand van de Heer Narayana.

Er word gezegd dat als je in de prasad van Krishna, Rama of een andere incarnatie van Vishnu een tulsiblad plaats, dat Krishna dat nooit zal weigeren omdat Tulasi Devi hem zo geliefd is. Tulasi Devi helpt ons ook om juist zuiver te denken en dichter bij Krishna te komen

vrindayai tulasi-devyai
priyayai keshavasya cha
krishna-bhakti-prade devi
satyavatyai namo namaha

vrndayai--unto Vrnda; tulasi-devyai--unto Tulasl Devi; priyayai-- who is dear; kesavasya--to Lord Kesava; ca-and; krsna-bhakti-- devotional service to Lord Krsna, prade--who bestows; devi--O goddess; satya-vatyai--unto Satyavati; namah namah--repeated obeisances.

TRANSLATION

I offer my repeated obeisances unto Vrnda, Srimati Tulasi Devi, who is very dear to Lord Kesava. O goddess, you bestow devotional service to Lord Krsna and possess the highest truth.

Sri Tulasi-kirtana


namo namaha tulasi! krishna-preyasi
radha-krishna-seva pabo ei abhilashi

je tomara sharana loy, tara vanchha purna hoy
kripa kori' koro tare brindavana-basi

mor ei abhilash, bilas kunje dio vas
nayane heribo sada jugala-rupa-rashi

ei nivedana dharo, sakhir anugata koro
seva-adhikara diye koro nija dasi

dina krishna-dase koy, ei jena mora hoy
sri-radha-govinda-preme sada jena bhasi

TRANSLATION

O Tulasi, beloved of Krsna, I bow before you again and again. My desire is to obtain the service of Sri Sri Radha-Krsna.

Whoever takes shelter of you has his wishes fulfilled. Bestowing your mercy on him, you make him a resident of Vrndavana.

My desire is that you will also grant me a residence in the pleasure groves of Sri Vrndavana-dhama. Thus, within my vision I will always behold the beautiful pastimes of Radha and Krsna.

I beg you to make me a follower of the cowherd damsels of Vraja. Please give me the privilege of devotional service and make me your own maidservant.

This very fallen and lowly servant of Krsna prays, ''May I always swim in the love of Sri Radha and Govinda.


Sri Tulasi Pradaksina Mantra

yani kani cha papani
brahma-hatyadikani cha
tani tani pranashyanti
pradakshinaha pade pade

yani kani--whatever; ca--and; papani--sins; brahma-hatya--killing of a brahmana; adikani--and so on; ca--also, tani tani--all of them; pranasyanti--are destroyed; pradaksinah--(by) the circumambulation (of Tulasi Devi); pade pade--at every step.

By the circumambulation of Srimati Tulasi Devi all the sins that one may have committed are destroyed at every step, even the sin of killing a brahmana.

Vrnda devi is a pure devotee of Lord Krsna and is responsible for setting up the wonderful pastimes of Radha and Krsna in Vrndavana. She exists as Tulasi to benefit the fallen conditioned souls by bestowing devotional service to Krsna.

Rolling Eyes
$H@KTI
$H@KTI

Man
Aantal berichten : 1034
Leeftijd : 40
Location : tussen hemel en aarde
Points : 167
Registration date : 07-10-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Verhaal van Tulsi Empty Re: Verhaal van Tulsi

Bericht van Kusum zo maa 09, 2008 4:39 am

mooie verhaal $hakti Smile fijn om te weten
Kusum
Kusum

Vrouw
Aantal berichten : 2433
Leeftijd : 50
Location : Den Haag
Points : 150
Registration date : 15-09-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum