Forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Vegetarische recepten

4 plaatsers

Ga naar beneden

Vegetarische recepten Empty Vegetarische recepten

Bericht van Nousha za okt 13, 2007 5:10 pm

Omdat ik vandaag tijdens het experimenteren toch iets heel lekkers heb klaargemaakt Razz En omdat Ashmit het hier volgens mij ook over had, om recepten uit te wisselen tijdens navratan.

Ik heb vandaag een vegatarische ovenschotel gemaakt.

Ingredienten:
- aardappels
- tofugehakt
- roerbakmix (broccoli, courgette, paprika, uien en wortels)
- geraspte kaas

Zet een pan water met zout op het vuur. Schil je aardappelen en snij ze vervolgens in schijfjes. Wanneer het water kookt doe je je aardappelschijfjes erbij. Laat de schijfjes koken tot ze zacht zijn (niet te zacht, ze moeten niet uitelkaar vallen...ongeveer 5 minuutjes). Laat de aardappelen vervolgens uitlekken.

Hetzelfde doe je met de groente, in water en zout koken tot ze zacht zijn.

Tofugehakt bak je in boter met uien en peper eventjes (kruiden naar eigen smaak toevoegen...ik heb het zwarte peper, zout en kipkruiden erin gezet).
De oven kan nu alvast aan gezet worden (voorverwarmen)

Mix de tofu en groente samen in een pan/kom.

Vervolgens vet je je ovenblik in met boter, en leg je een laagje aardappels op de bodem. Vervolgens de groente en tofu en daaroverheen weer een laagje aardappels. Maak het af met geraspte kaas en dan nog 25 minuutjes in de oven op 200 graden.

Eet smakelijk!
Nousha
Nousha

Vrouw
Aantal berichten : 28
Leeftijd : 38
Location : Den Haag
Points : 0
Registration date : 30-09-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Vegetarische recepten Empty Re: Vegetarische recepten

Bericht van Ashmit zo okt 14, 2007 12:42 am

kijk, ik heb dit gezien en meteen aangeklikt.
Ik ga morgen wat soja en ander veggie spul kopen.
Dan ga ik eens even wat kokkerellen.

Wat zijn goede supermarkten, mbt veggie producten ik doel vooral op vleesvervangers.
waarschijnlijk AH, bepaalde merken?

Maar even wat anders:
Jullie inspireren me wel om een beter mens te worden
als het gaat om te minderen met vlees. So keep it up!

Ash
Ashmit
Ashmit

Man
Aantal berichten : 1260
Leeftijd : 44
Location : City of AngeLs
Points : 85
Registration date : 16-09-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Vegetarische recepten Empty Re: Vegetarische recepten

Bericht van Nousha zo okt 14, 2007 10:51 am

ik haal mn boodschappen bij de hoogvliet (ik heb bij een supergrote zitten die echt van alles heeft, van baramix tot instant aardappelpurree Razz)

Volgens mij heeft de AH niet pure tofu, ze hebben wel van die vleesvervangers, maar daar zit dan weer ei in. Daar moet je altijd wel even op letten, dingen zoals Valess en Quorn zit altijd ei in.

Het merk wat ik gebruikl is Soya Alpron (voorheen So Fine)
Nousha
Nousha

Vrouw
Aantal berichten : 28
Leeftijd : 38
Location : Den Haag
Points : 0
Registration date : 30-09-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Vegetarische recepten Empty Re: Vegetarische recepten

Bericht van Ashmit zo okt 14, 2007 1:30 pm

Nousha schreef:ik haal mn boodschappen bij de hoogvliet (ik heb bij een supergrote zitten die echt van alles heeft, van baramix tot instant aardappelpurree Razz)

Volgens mij heeft de AH niet pure tofu, ze hebben wel van die vleesvervangers, maar daar zit dan weer ei in. Daar moet je altijd wel even op letten, dingen zoals Valess en Quorn zit altijd ei in.

Het merk wat ik gebruikl is Soya Alpron (voorheen So Fine)

Dit word alweer ingewikkelder, maar Hoogvliet is
dus the place to be Wink

Ik wil naar de mandir, maar wat kan ik kopen buiten om te eten
dat veggie is?
Ashmit
Ashmit

Man
Aantal berichten : 1260
Leeftijd : 44
Location : City of AngeLs
Points : 85
Registration date : 16-09-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Vegetarische recepten Empty Re: Vegetarische recepten

Bericht van Nesh_d zo okt 14, 2007 1:52 pm

Ashmit schreef:
Nousha schreef:ik haal mn boodschappen bij de hoogvliet (ik heb bij een supergrote zitten die echt van alles heeft, van baramix tot instant aardappelpurree Razz)

Volgens mij heeft de AH niet pure tofu, ze hebben wel van die vleesvervangers, maar daar zit dan weer ei in. Daar moet je altijd wel even op letten, dingen zoals Valess en Quorn zit altijd ei in.

Het merk wat ik gebruikl is Soya Alpron (voorheen So Fine)

Dit word alweer ingewikkelder, maar Hoogvliet is
dus the place to be Wink

Ik wil naar de mandir, maar wat kan ik kopen buiten om te eten
dat veggie is?
[img]

Jij bent echt ziek. JE kunt van alles eten. Ik heb mij laten vertellen dat jij toch een vriendje (nee geen boyfriend maar een vriendje) hebt die veggie is? Vraag het aan hem
Nesh_d
Nesh_d

Man
Aantal berichten : 129
Leeftijd : 32
Location : Rotterdam-Zuid
Points : 0
Registration date : 30-09-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Vegetarische recepten Empty Re: Vegetarische recepten

Bericht van Lakshmi23 zo okt 14, 2007 2:52 pm

Haribol allemaal,

Ook vegetarisch bakken is erg lekker en leuk, hier een aantal lekkere recepten:

Appel-kruimeltaart
Ingrediënten: 400 g zelfrijzende bloem, 175 g
suiker, 175 g plantaardige boter of 140 ml
plantaardige olie, 75 ml water, 5appels, 1 tl
kaneel, zout
Bereiding: Verwarm de oven op 175°C.
Vermeng 350 gram van de bloem, 150 gram
van de suiker en een snufje zout. Voeg olie en
water toe en kneed het deeg totdat alles goed
gemengd is. Haal 150 gram van het deeg af.
Bekleed met de rest van het deeg de bodem en
de zijkant van een ingevet bakblik (bakpapier
op de bodem).
Schil de appels, verwijder de klokhuizen en snij
in dunne partjes. Vul het deeg hiermee en
strooi de overige 25 g suiker en kaneel over de
appels. Voeg aan het overgebleven deeg 50 g
bloem toe en kneed met de hand totdat een
kruimeldeeg ontstaat. Dek met dit
kruimeldeeg de bovenkant van de taart af en
bak 40 minuten op 175°C.


Cassave-kokostaart
Dit heb je nodig: 2 dl kokosmelk, 500 g cassave, 75 g ruwe rietsuiker, zout, 1/4 tl vanillepoeder, 1/4 tl nootmuskaat, 2 el geraspte kokos, 75 g gewelde rozijnen, 2 dl water, olie om in te vetten.
Zo maak je dit gerecht: Snij de harde uiteinden van de cassave, schil ze en rasp ze zo fijn mogelijk. Meng de cassaverasp met suiker, zout vanillepoeder, nootmuskaat, geraspte kokos en rozijnen. Roer kokosmelk en water er doorheen en klop het geheel tot een nat beslag. Verwarm de oven voor op 240 graden. Vet een springvorm met een diameter van 20 cm in. Doe het beslag erin en strijk de bovenkant glad. Laat de taart 5 minuten bakken en zet de oven dan op 200 graden. Bak de taart nog 50 tot 60 minuten en serveer warm of koud.

Kokosmacronen

Ingrediënten
150g gemalen kokos
½ zakje bakpoeder
150g bloem
100g suiker
2 el plantaardige plantaardige boter
snufje zout
1 dl water of sojamelk
1 tl geraspte schil van limoen(en)

Bereidingswijze
Verwarm de oven voor op 175 ºC. Bedek een bakplaat met bakpapier. Meng alle ingrediënten. Maak met behulp van twee natte lepels bergjes op de bakplaat. Bak ongeveer 40 minuten, totdat de bovenkant van de macronen lichtbruin is.

Appelbol
Ingrediënten

1 lapje bladerdeeg
1 appel
1 el suiker
½ thl kaneel

Werkwijze
Zet de materialen klaar en haal de ingrediënten op
Zet de oven aan op 225 °
Roer de suiker en kaneel door elkaar
Schil de appel en boor het klokhuis eruit
Snijd een erg grote appel dwars doormidden
Leg het plakje bladerdeeg op het aluminiumbakje
Zet de appel op het bladerdeeg en vul het met de suiker
Maak de randen van het deeg met je vinger nat met een beetje water
Vouw de 4 deegpunten om de appel en plak de randen vast. De appel mag haast niet meer te zien zijn!
Keer de appelbol om
Maak de bovenkant nat met een beetje water en strooi er nog een beetje suiker overheen
Zet de bol in de oven en bak hem ongeveer 20 minuten.
Eet smakelijk

Bananencake
Vrij van koemelk en kippenei
Dit cakerecept zonder ei (!) leent zich uitstekend om een ‘normale’, of om kleine cakejes te bakken.

Benodigdheden:

300 g tarwebloem
snufje zout
150 g (vloeibare of vaste) margarine, zie rubriek “Wat is er te koop” in OGH 2004-3
1 zakje bakpoeder
75 g rietsuiker
500 g goed rijpe bananen evt. scheutje citroensap en/of 1 zakje vanillesuiker

Bereiding:
1.Verwarm de oven voor op 175° C en vet een bakvorm in.
2.Pureer de bananen met een staafmixer of keukenmachine. Prakken gaat waarschijnlijk ook, maar zal wat geduld vergen. Roer boter en suiker met een garde schuimig in een kom en voeg de bananenpuree erbij. Roer vervolgens de bloem en het bakpoeder goed door de massa en indien gewenst/toegestaan wat citroensap en vanillesuiker.
3.Vul de bakvorm met het beslag en bak de cake in de voorverwarmde oven in ca 55 minuten gaar. Kleine cakejes: 15-20 minuten (controleer met een satéprikker).

Vanille Cake
Ingrediënten: 250 gram zelfrijzend bakmeel (gezeefd), 75-100 gram ruwe rietsuiker of oersuiker, 125 gram plantaardige margarine, 3 theelepels bakpoeder, 275 ml vanille soja-dessert, 1/4 theelepel amandel en/of vanille essence, 1 snufje zeezout, zo nodig soja-melk

Los de suiker op in de margarine op een laag vuurtje en laat het geheel weer afkoelen. Mix in een aparte kom de droge ingrediënten. Voeg het margarine-mengsel toe en mix dit grondig. Voeg daarna soja-dessert en amandel en/of vanille essence toe. Als het mengsel te droog lijkt, voeg dan wat soja-melk toe tot er een dikke vloeibare deegmassa ontstaat. Afhankelijk van het gebruikte meel moet er meer of minder vloeistof toegevoegd worden. Volkorenmeel absorbeert meer vloeistof dan gewoon meel. Giet het mengsel in twee +/- 16 cm ronde bakvormen of in één broodvorm. Bak de cake in een middelmatig verhitte over (+/- 200°C) in ongeveer 40 minuten gaar. Om te testen of de cake gaar is kan men een warm mes in het midden steken; Het moet dan weer schoon uit de cake komen. Als de cake gaar is moet hij wat los van de vorm komen en moet de bovenkant stevig aanvoelen

CANADESE APPELTAART
- 300 gram zelfrijzend bakmeel
- 225 gram donkerbruine basterdsuiker
- 75 gram donkerbruine basterdsuiker door de appels
- 120 gram havermout
- 240 gram margarine
- 5 of 6 appels
- taartvorm (28 cm)

Mix het meel, de 225 gram suiker en de havermout door elkaar.
Iets meer dan de helft van het deeg op de bakplaat doen. 10 min. in de oven.
Bakblik af laten koelen.
Geraspte of in stukjes gesneden appel, 75 gr suiker, kaneel, eventueel rozijnen door elkaar roeren.
In bakplaat doen. De rest van het deeg erover strooien. 50 min. in een heteluchtoven op 150 C


SUCCES!!!! Radhe Shyama
Lakshmi23
Lakshmi23

Vrouw
Aantal berichten : 14
Leeftijd : 39
Location : Rotterdam
Points : 0
Registration date : 01-10-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Vegetarische recepten Empty Re: Vegetarische recepten

Bericht van Lakshmi23 zo okt 14, 2007 2:57 pm

Ladhoe, mi thai

Nodig:
½ eetlepel ghee (Hindoestaanse roomboter) óf "gewone" roomboter
½ liter melk
500 gram (!) suiker
2 eetlepels vanille essence

Bereiding:
Breng de melk aan de kook met de suiker en de vanille. Steeds roeren. Als de suiker opgelost is, de ghee of roomboter toevoegen. Blijf het al roerend aan de kook houden, totdat het een vloeibare, maar dikke massa wordt.

Een beetje laten afkoelen, maar niet te lang wachten, omdat het anders te massief wordt. Bevochtig je (schone!) handen en draai balletjes van de massa. Ze moeten ongeveer zo groot als een 2 euro munt zijn. Pas op, want het mengsel kan heet zijn! Houd de rest tijdens het balletjes draaien een beetje warm.


Tip 1: Als het te massief lijkt te worden tijdens het balletjes draaien, kun je nog een heel klein beetje lauwe melk, waarin je suiker opgelost hebt, erdoor roeren. Maar het is beter om met zijn tweetjes aan de slag te gaan!


Tip 2: Het is echt afzien, als je van dat hete spul balletjes moet draaien. Bevochtig je handen steeds met koud water, dan is het wel te doen. (Mijn nanie deed het zónder water EN zonder blikken en blozen!)

Ladhoe, mi thai

Nodig:
½ eetlepel ghee (Hindoestaanse roomboter) óf "gewone" roomboter
½ liter melk
500 gram (!) suiker
2 eetlepels vanille essence

Bereiding:
Breng de melk aan de kook met de suiker en de vanille. Steeds roeren. Als de suiker opgelost is, de ghee of roomboter toevoegen. Blijf het al roerend aan de kook houden, totdat het een vloeibare, maar dikke massa wordt.

Een beetje laten afkoelen, maar niet te lang wachten, omdat het anders te massief wordt. Bevochtig je (schone!) handen en draai balletjes van de massa. Ze moeten ongeveer zo groot als een 2 euro munt zijn. Pas op, want het mengsel kan heet zijn! Houd de rest tijdens het balletjes draaien een beetje warm.


Tip 1: Als het te massief lijkt te worden tijdens het balletjes draaien, kun je nog een heel klein beetje lauwe melk, waarin je suiker opgelost hebt, erdoor roeren. Maar het is beter om met zijn tweetjes aan de slag te gaan!


Tip 2: Het is echt afzien, als je van dat hete spul balletjes moet draaien. Bevochtig je handen steeds met koud water, dan is het wel te doen. (Mijn nanie deed het zónder water EN zonder blikken en blozen!)

Door dawet horen de maizenasliertjes. Kook een half liter water en roer er beetje bij beetje de maizena doorheen, totdat een halfdikke pap ontstaat. Vul een andere (grotere) pan met ijskoud water en hang er een vergiet of een grove zeef in. Druk de maizena pap door de vergiet of zeef heen. Door het koude water worden de sliertjes stevig en plakken ze niet aan elkaar. Giet het voorzichtig af en doe de maizena slierten door de dawet. De slierten zijn enkele dagen in water houdbaar. Bewaar ze koel.

Tip 1: Dawet is roze van kleur. Serveer het gekoeld in een mooi glas.

Tip 2: Pandan essence is er door is ook heel lekker. Maar deze essence is vaak erg sterk. Voeg het daarom druppelsgewijs toe, totdat de dawet een volle smaak heeft.

Tip 3: Sommigen griezelen bij het idee van maizena sliertjes, hoewel het niet onsmakelijk is. Je kunt de sliertjes ook weglaten! Dat scheelt ook een hoop werk! Of kant en klaar kopen, dan zijn ze niet zo "vies".

Kheer.
Nodig:
50 gram boter
1 kopje gewassen rijst
2 liter verse volle melk
4 deciliter gecondenseerde melk
100 gram suiker
50 gram rozijnen
8 stuks geplet kardemomzaad

Bereiding:
Smelt de boter in een hoge pan. Voeg de rijst toe en schep steeds om. Voeg de melk toe en breng het geheel aan de kook. Regelmatig roeren en op een laag vuur verder laten pruttelen. Blijf roeren!

Voeg na ongeveer 45 minuten de gecondenseerd melk en de suiker toe. Voeg na 20 minuten de voor geweekte rozijnen erbij. Nog 5 minuutjes laten pruttelen, regelmatig roeren en op het laatst de kardemon toevoegen. Goed mengen en nog 5 minuten laten pruttelen.

Serveer het geheel koud of warm. (Persoonlijk vind ik warme Kheer niet zo lekker; het doet me dan denken aan de maispap die we vroeger als ontbijt kregen, brrr. Maar koud... hmm.)

Variatietip: Garneer met gehakte noten. Hiervoor heb je 50 gram ongezouten amandelen en/of 50 gram ongezouten pistache noten voor nodig. De noten strooi je pas bij het serveren erdoor en erover, omdat ze anders te week worden.

Semai
1½ liter melk
1 eetlepel boter
100 gr. dunne vermicelli
120 gr. suiker
1 theelepel rozewater (eventueel)


Breng in een grote pan de melk aan de kook en laat op een zacht vuurtje koken. Smelt in een andere pan de boter en voeg de vermicellie er aan toe. Bakken totdat de vermicellie een beetje bruin is geworden. Voeg langzaam de melk hieraan toe en laat op een zacht vuurtje nog even koken. Roer regelmatig, zodat de vermicellie boven komt drijven. Voeg nu de suiker en eventueel de rozewatre aan het geheel en ongeveer een kwartier laten doorkoken. Serveer het warm of koud.


Lapis
400 ml. dikke kokosmelk ( uit blik)
1½ l. water
10 eetlepels maizena
15 eetl. suiker
snufje zout
rode kleurstof.

Los in een pan de kokosmelk op met het water. Meng daarna de suiker en zout door de kokosmelk. Los de maïzena op in een kommetje met wat water en doe deze bij de andere ingrediënten in de pan. Kook hiervan onder constant roeren een dikke vla. Neem een ½ deel van de vla en doe deze in een schaal. Doe bij het achtergebleven deel wat rode kleurstof en nog even goed roeren in de pan. Doe de rode vla over de witte. De vla laten afkoelen en daarna in de koelkast zetten.

Laddoe
1 geraspte kokosnoot
1 liter melk
1 kg. suiker.

In een pan met dikke bodem de melk met de suiker op half hoog vuur laten koken. Constant roeren. Als de melk dikker wordt, het vuur lager draaien en blijven roeren. Dan de geraspte kokos toevoegen en blijven roeren. Je merkt zelf dat de massa op gegeven moment zo dik wordt dat het moeilijk draaien wordt, het vuur dan uitdoen. Als de massa wat is afgekoeld, balletjes vormen. Let op dat je je handen niet brand bij het maken van balletjes.

NB. de hoeveelheid suiker is slechts een indicatie. Hoe meer suiker wordt toegevoegd hoe harder de laddoe wordt

SUCCES, dit maak ik altijd voor Krishna je kunt het offeren. Je kunt 3 x de maha mantra zeggen Hare Krishna Hare Krishna Krishna Krishna Hare Hare/Hare Rama Hare Rama Rama Rama Hare Hare. Biedt het aan Krishna aan en vraag of hij eerst wat eet. Wacht dan 10 min. Als je een altaar heb kun je het daarop zetten. Anders kun je het in je geest aanbieden en even wachten.
Als Krishna het aanvaard heeft is het Prasadam:) (er zit dan geen karma meer in het eten) De reactie is weg omdat de Allerhoogste Heer er van gegeten heeft.

Het gaat om de liefde Hare Krishna
Lakshmi23
Lakshmi23

Vrouw
Aantal berichten : 14
Leeftijd : 39
Location : Rotterdam
Points : 0
Registration date : 01-10-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Vegetarische recepten Empty Re: Vegetarische recepten

Bericht van Nousha ma okt 15, 2007 10:56 pm

lakshmi23, wat heb ik verkeerd gedaan? Ik wilde vandaag eens proberen laddoe te maken. Maar mijn melk bleef constant overkoken. Ik ben net klaar met mijn gasfornuis schoon te poetsen (had de fout gemaakt eerst te gaan eten en nog even tv te kijken voordat ik het ben gaan schoonmaken....dat was dus 1 plakkerige boel)

Maar ik heb dus 1l melk en 1kg suiker genomen, en was het constant aan het roeren. Maar het bleef elke keer omhoog komen, nadat mijn gasfornuis 2x de pineut was, heb ik het opgegeven.
Nousha
Nousha

Vrouw
Aantal berichten : 28
Leeftijd : 38
Location : Den Haag
Points : 0
Registration date : 30-09-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Vegetarische recepten Empty Re: Vegetarische recepten

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum