Forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Karma

+2
Ashmit
Sima
6 plaatsers

Ga naar beneden

Karma Empty Karma

Bericht van Sima do sep 04, 2008 9:42 pm

Wat is karma? In het dagelijks gebruik bedoelt men er vaak mee dat alles wat we doen, denken of zeggen weer bij ons terug komt. Karma gaat dan over zowel de daad als over het gevolg dat uit die daad voortkomt. Wie goed doet, goed ontmoet.

Hoe kun je dit in het dagelijks leven toepassen? Door als eerste te denken bij elke reactie op een actie van een ander, of het wel relevant is zo te reageren. Waarom zou ik boosheid met boosheid beantwoorden of waarom zou ik oog om oog of tand om tand eisen?

Want "what goes around comes around". En zo blijven we in het cirkeltje rondlopen. Wat als jij degene bent die het cirkeltje doorbreekt en deze hele wet van karma naar je eigen hand zet. Immers als je deze persoon in ruil voor zijn boosheid, boosheid teruggeeft, blijft die wisselwerking in stand. Jij wordt er niet gelukkiger van en die persoon ook niet.

Als jij nu eens in ruil voor die boosheid, die persoon goedheid en vergeving geeft? Die persoon zal je misschien niet hetzelfde kunnen geven, maar het universum zal je hier op zijn eigen manier voor belonen. Je oogst immers wat je zaait. Het is een kunst om iemand die je in je ogen onrecht aandoet, op deze manier te vergeven en te laten gaan. Volgens je persoonlijkheid krijg je geen genoegdoening.

Maar sta eens stil bij het feit, wat het je uiteindelijk oplevert. Creditpoints van goede daden, van zaden waar je later de vruchten van zult plukken. Vul je hart met het reine en het goede en je zult je bevrijd voelen van alle nare gevoelens. Haal zo zelfs uit een negatieve ervaring een positieve les.... Wat is karma? In het dagelijks gebruik bedoelt men er vaak mee dat alles wat we doen, denken of zeggen weer bij ons terug komt. Karma gaat dan over zowel de daad als over het gevolg dat uit die daad voortkomt. Wie goed doet, goed ontmoet.

Hoe kun je dit in het dagelijks leven toepassen? Door als eerste te denken bij elke reactie op een actie van een ander, of het wel relevant is zo te reageren. Waarom zou ik boosheid met boosheid beantwoorden of waarom zou ik oog om oog of tand om tand eisen?

Want "what goes around comes around". En zo blijven we in het cirkeltje rondlopen. Wat als jij degene bent die het cirkeltje doorbreekt en deze hele wet van karma naar je eigen hand zet. Immers als je deze persoon in ruil voor zijn boosheid, boosheid teruggeeft, blijft die wisselwerking in stand. Jij wordt er niet gelukkiger van en die persoon ook niet.

Als jij nu eens in ruil voor die boosheid, die persoon goedheid en vergeving geeft? Die persoon zal je misschien niet hetzelfde kunnen geven, maar het universum zal je hier op zijn eigen manier voor belonen. Je oogst immers wat je zaait. Het is een kunst om iemand die je in je ogen onrecht aandoet, op deze manier te vergeven en te laten gaan. Volgens je persoonlijkheid krijg je geen genoegdoening.

Maar sta eens stil bij het feit, wat het je uiteindelijk oplevert. Creditpoints van goede daden, van zaden waar je later de vruchten van zult plukken. Vul je hart met het reine en het goede en je zult je bevrijd voelen van alle nare gevoelens. Haal zo zelfs uit een negatieve ervaring een positieve les....

Sima

Vrouw
Aantal berichten : 355
Leeftijd : 115
Location : Nowhere
Points : 0
Registration date : 18-07-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Karma Empty Re: Karma

Bericht van Ashmit za sep 06, 2008 10:21 am

Creditpoints van goede daden.
Soms moet je wel ingrijpen om iemand wat te leren, anders gaat diegene niet veranderen en andere mensen pijn doen.

Het lastigste van jouw verhaal is, dat je niet weet hoeveel credit je hebt verzameld en of je uiteindelijk na je leven naar Moksha gaat. Verder weet je niet wat je in je vorig leven hebt gehad, misschien staat er later iets op je te wachten...
Het is iets op langer termijn en de verleiding is erg groot om in het nu te leven. (Zoiets als pyaar karo, to ab, van die film van Big B).
Ashmit
Ashmit

Man
Aantal berichten : 1260
Leeftijd : 44
Location : City of AngeLs
Points : 85
Registration date : 16-09-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Karma Empty Re: Karma

Bericht van Sima za sep 06, 2008 1:27 pm

Ashmit schreef:Creditpoints van goede daden.
Soms moet je wel ingrijpen om iemand wat te leren, anders gaat diegene niet veranderen en andere mensen pijn doen.

Het lastigste van jouw verhaal is, dat je niet weet hoeveel credit je hebt verzameld en of je uiteindelijk na je leven naar Moksha gaat. Verder weet je niet wat je in je vorig leven hebt gehad, misschien staat er later iets op je te wachten...
Het is iets op langer termijn en de verleiding is erg groot om in het nu te leven. (Zoiets als pyaar karo, to ab, van die film van Big B).

Zou je dan volgens goede Karma moeten leven, omdat je VERWACHT iets te krijgen of zou je volgens goede Karma moeten leven, omdat het je een GOED GEVOEL geeft? Ik heb de keuze gemaakt om me niet druk te maken over de hoeveelheid credits die ik opspaar of wat ik wel of niet in mijn vorige levens heb gedaan. Ik doe wat ik NU kan doe, om mijn Karma voor dit en mijn volgende levens te verbeteren. Profit en non-profit gaat niet altijd op.

Sima

Vrouw
Aantal berichten : 355
Leeftijd : 115
Location : Nowhere
Points : 0
Registration date : 18-07-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Karma Empty Re: Karma

Bericht van Ashmit za sep 06, 2008 2:00 pm

toch moet je soms ingrijpen, je kan niet alleen heilig doen in een hoekje, je moet pro actiever zijn, kijk naar mensen zoals Obama, Ghandi, Martin Luther.

Je kan wel denken dat boontje aan zijn loontje komt, maar je bent en blijft zelf ook verantwoordelijk. Je moet meer doen.
Ashmit
Ashmit

Man
Aantal berichten : 1260
Leeftijd : 44
Location : City of AngeLs
Points : 85
Registration date : 16-09-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Karma Empty Re: Karma

Bericht van Sima za sep 06, 2008 10:49 pm

Ashmit schreef:toch moet je soms ingrijpen, je kan niet alleen heilig doen in een hoekje, je moet pro actiever zijn, kijk naar mensen zoals Obama, Ghandi, Martin Luther.

Je kan wel denken dat boontje aan zijn loontje komt, maar je bent en blijft zelf ook verantwoordelijk. Je moet meer doen.

dat ben ik roerend met je eens. ik wil ook graag mensen bereiken om ook hen hiervan op de hoogte te stellen. maar de vraag is: hoe doe je dat? ben nog aan het orienteren.

Sima

Vrouw
Aantal berichten : 355
Leeftijd : 115
Location : Nowhere
Points : 0
Registration date : 18-07-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Karma Empty Re: Karma

Bericht van Ashmit za sep 06, 2008 11:26 pm

gewoon hier en hier meer mensen naartoe brengen Wink
Ashmit
Ashmit

Man
Aantal berichten : 1260
Leeftijd : 44
Location : City of AngeLs
Points : 85
Registration date : 16-09-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Karma Empty Re: Karma

Bericht van Sima wo sep 10, 2008 11:44 pm

Ashmit schreef:gewoon hier en hier meer mensen naartoe brengen Wink

Haha, zoveel mensen ken ik niet. Maar ik zeg het zeker voort. En helpen zal ik ze, of ze nu willen of niet.Vriendschap

Sima

Vrouw
Aantal berichten : 355
Leeftijd : 115
Location : Nowhere
Points : 0
Registration date : 18-07-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Karma Empty Re: Karma

Bericht van Parvati do sep 11, 2008 10:16 pm

Volgens mij is het zo dat je wel recht hebt op karma, maar geen recht op de vruchten daarvan.
Mensen die dicht mij moksha staan, staan spiritueel gezien op een ander niveau. Zij denken niet in termen van hoeveel credit points heb ik verdiend of verzameld. Hun aandacht gaat uit naar andere zaken.
Parvati
Parvati

Vrouw
Aantal berichten : 131
Leeftijd : 65
Location : Shristhi
Points : 0
Registration date : 24-05-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Karma Empty Re: Karma

Bericht van Shivaaya vr sep 12, 2008 9:37 am

Ashmit schreef:toch moet je soms ingrijpen, je kan niet alleen heilig doen in een hoekje, je moet pro actiever zijn, kijk naar mensen zoals Obama, Ghandi, Martin Luther.

Je kan wel denken dat boontje aan zijn loontje komt, maar je bent en blijft zelf ook verantwoordelijk. Je moet meer doen.

De mensen die zich op spiritueel gebied op wat hoger niveau bevinden, weten dat het leven en alles erom heen slechts een illusie is en richten zich daarom alleen op God.
Shivaaya
Shivaaya

Vrouw
Aantal berichten : 87
Leeftijd : 74
Location : Noord-brabant
Points : 0
Registration date : 07-10-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Karma Empty Re: Karma

Bericht van Ashmit za sep 20, 2008 2:15 pm

klopt, maar dat betekent niet dat je iemand in nood aan zijn lot overlaat. Ik had echt een heel mooi verhaal gelezen op de site van Pandit Mahesh (bekend van hyves).

Er was een tijd dat iedereen op bedevaart ging naar een plek in india, een persoon had geld gespaard om er naartoe te kunnen gaan maar onderweg kwam hij een bedelaar tegen, niemand schonk aandacht aan de bedelaar.
Echter deze persoon hielp de bedelaar en gaf zelfs zijn geld aan hem die hij zou offeren aan God en het geld voor de reis.

Hij kon niet meer op bedevaart gaan, maar de bedelaar wel. En toen kreeg hij te horen van de bedelaar dat hij een echte gelovige was en dharmisch leefde.
De bedelaar bleek God te zijn... en niemand zag hem, niemand hielp hem. Men was alleen gefocust om naar het bedevaartsoord te gaan en lieten "De Bedelaar" aan zijn lot over.


Shivaaya schreef:
Ashmit schreef:toch moet je soms ingrijpen, je kan niet alleen heilig doen in een hoekje, je moet pro actiever zijn, kijk naar mensen zoals Obama, Ghandi, Martin Luther.

Je kan wel denken dat boontje aan zijn loontje komt, maar je bent en blijft zelf ook verantwoordelijk. Je moet meer doen.

De mensen die zich op spiritueel gebied op wat hoger niveau bevinden, weten dat het leven en alles erom heen slechts een illusie is en richten zich daarom alleen op God.
Ashmit
Ashmit

Man
Aantal berichten : 1260
Leeftijd : 44
Location : City of AngeLs
Points : 85
Registration date : 16-09-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Karma Empty Re: Karma

Bericht van Parvati za sep 20, 2008 4:59 pm

Ashmit schreef:klopt, maar dat betekent niet dat je iemand in nood aan zijn lot overlaat. Ik had echt een heel mooi verhaal gelezen op de site van Pandit Mahesh (bekend van hyves).

Er was een tijd dat iedereen op bedevaart ging naar een plek in india, een persoon had geld gespaard om er naartoe te kunnen gaan maar onderweg kwam hij een bedelaar tegen, niemand schonk aandacht aan de bedelaar.
Echter deze persoon hielp de bedelaar en gaf zelfs zijn geld aan hem die hij zou offeren aan God en het geld voor de reis.

Hij kon niet meer op bedevaart gaan, maar de bedelaar wel. En toen kreeg hij te horen van de bedelaar dat hij een echte gelovige was en dharmisch leefde.
De bedelaar bleek God te zijn... en niemand zag hem, niemand hielp hem. Men was alleen gefocust om naar het bedevaartsoord te gaan en lieten "De Bedelaar" aan zijn lot over.


Shivaaya schreef:
Ashmit schreef:toch moet je soms ingrijpen, je kan niet alleen heilig doen in een hoekje, je moet pro actiever zijn, kijk naar mensen zoals Obama, Ghandi, Martin Luther.

Je kan wel denken dat boontje aan zijn loontje komt, maar je bent en blijft zelf ook verantwoordelijk. Je moet meer doen.

De mensen die zich op spiritueel gebied op wat hoger niveau bevinden, weten dat het leven en alles erom heen slechts een illusie is en richten zich daarom alleen op God.

Volgens mij heb je het niet helemaal begrepen. Hij focust wel op God, dit is echter in een ruimere zin. Ik denk dat je dat punt gemist hebt. Zijn focus in dit geval is gericht op het Goddelijke geven.
Parvati
Parvati

Vrouw
Aantal berichten : 131
Leeftijd : 65
Location : Shristhi
Points : 0
Registration date : 24-05-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Karma Empty Re: Karma

Bericht van Ashmit za sep 20, 2008 5:13 pm

het Goddelijke geven??? Vertel er meer over.

Parvati schreef:[/]

Volgens mij heb je het niet helemaal begrepen. Hij focust wel op God, dit is echter in een ruimere zin. Ik denk dat je dat punt gemist hebt. Zijn focus in dit geval is gericht op het Goddelijke geven.
Ashmit
Ashmit

Man
Aantal berichten : 1260
Leeftijd : 44
Location : City of AngeLs
Points : 85
Registration date : 16-09-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Karma Empty Re: Karma

Bericht van Parvati za sep 20, 2008 5:17 pm

Je hebt mijn simpele woorden niet eens begrepen..... Smile

Wat je geeft zal je ontvangen. Zijn we bereid te geven wat we eigenlijk willen ontvangen? Offer je dat? Geef je dat... dan zal je het ook ontvangen.
Parvati
Parvati

Vrouw
Aantal berichten : 131
Leeftijd : 65
Location : Shristhi
Points : 0
Registration date : 24-05-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Karma Empty Re: Karma

Bericht van Ashmit za sep 20, 2008 5:20 pm

Ik ben ook een simpele ziel Wink. Maar ik ga je even een dilemma presenteren:
als je juist iemand helpt door hem iets te geven, dan ben je toch weer wel materialistich bezig? Dus niet met God...want God is niet materialistisch en dit is allemaal een illusie...


Parvati schreef:Je hebt mijn simpele woorden niet eens begrepen..... Smile

Wat je geeft zal je ontvangen. Zijn we bereid te geven wat we eigenlijk willen ontvangen? Offer je dat? Geef je dat... dan zal je het ook ontvangen.
Ashmit
Ashmit

Man
Aantal berichten : 1260
Leeftijd : 44
Location : City of AngeLs
Points : 85
Registration date : 16-09-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Karma Empty Re: Karma

Bericht van Ashmit ma okt 27, 2008 10:15 pm

http://www.anashya.biz/Forum/index.php?topic=98.msg329#msg329
Ashmit
Ashmit

Man
Aantal berichten : 1260
Leeftijd : 44
Location : City of AngeLs
Points : 85
Registration date : 16-09-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Karma Empty Re: Karma

Bericht van MishaBaby_ ma nov 17, 2008 5:28 am

Ashmit schreef:Ik ben ook een simpele ziel Wink. Maar ik ga je even een dilemma presenteren:
als je juist iemand helpt door hem iets te geven, dan ben je toch weer wel materialistich bezig? Dus niet met God...want God is niet materialistisch en dit is allemaal een illusie...


Parvati schreef:Je hebt mijn simpele woorden niet eens begrepen..... Smile

Wat je geeft zal je ontvangen. Zijn we bereid te geven wat we eigenlijk willen ontvangen? Offer je dat? Geef je dat... dan zal je het ook ontvangen.

Dit is een lastige dilemma .. of te wel wat bedoel je precies?
Misschien begrijp ik het verkeerd.
Maar als je iemand iets geeft om iemand te helpen, omdat hij/zij het nodig heeft. Dan leer je toch ook liefhebben, of te wel je leert dan ook iets weg te geven. Want als je gierig bent.. en je denkt alleen aan je eigen, en je offerd een bloem aan god dan zal god dat nooit accepteren. Want als je je medemens al niet iets kan geven of kan helpen.. waarom zou hij dan jou bloem accepteren? Hoe kan je god dan liefhebben, als je je medemens niet lief heb.
MishaBaby_
MishaBaby_

Vrouw
Aantal berichten : 92
Leeftijd : 39
Location : ***
Points : 0
Registration date : 06-10-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Karma Empty Re: Karma

Bericht van chris vr aug 27, 2010 3:20 pm

Ashmit schreef:klopt, maar dat betekent niet dat je iemand in nood aan zijn lot overlaat. Ik had echt een heel mooi verhaal gelezen op de site van Pandit Mahesh (bekend van hyves).

Er was een tijd dat iedereen op bedevaart ging naar een plek in india, een persoon had geld gespaard om er naartoe te kunnen gaan maar onderweg kwam hij een bedelaar tegen, niemand schonk aandacht aan de bedelaar.
Echter deze persoon hielp de bedelaar en gaf zelfs zijn geld aan hem die hij zou offeren aan God en het geld voor de reis.

Hij kon niet meer op bedevaart gaan, maar de bedelaar wel. En toen kreeg hij te horen van de bedelaar dat hij een echte gelovige was en dharmisch leefde.
De bedelaar bleek God te zijn... en niemand zag hem, niemand hielp hem. Men was alleen gefocust om naar het bedevaartsoord te gaan en lieten "De Bedelaar" aan zijn lot over.


Shivaaya schreef:
Ashmit schreef:toch moet je soms ingrijpen, je kan niet alleen heilig doen in een hoekje, je moet pro actiever zijn, kijk naar mensen zoals Obama, Ghandi, Martin Luther.

Je kan wel denken dat boontje aan zijn loontje komt, maar je bent en blijft zelf ook verantwoordelijk. Je moet meer doen.

De mensen die zich op spiritueel gebied op wat hoger niveau bevinden, weten dat het leven en alles erom heen slechts een illusie is en richten zich daarom alleen op God.
haha ik help ook iedere bedelaar omdat het misschien God kan zijn. Lach naja ik zie God in iedereen daarom help ik zoveel mogelijk.

as for karma: karma is als belasting. je moet altijd betalen op de een of andere manier.
we dragen het verleden bij ons, dit komt door actie reactie. wat je zaait zal altijd uitkiemen. dit kan nu direct zijn of over oneindig jaar.

veel mensen vragen zich af hoe het komt dat slechte mensen vaak het meeste macht hebben, hun hebben uitzonderlijke daden verricht om te komen waar ze zijn. maar uiteindelijk zullen ze toch boeten voor hun corruptie. alleen weet je nooit wanneer dit zal gebeuren!

chris

Man
Aantal berichten : 38
Leeftijd : 37
Location : heemskerk
Points : 60
Registration date : 27-08-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Karma Empty Re: Karma

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum